Omfattende arbejde på Lillebæltsbroen er slut
Vejdirektoratet satser på, at de trafikale forhold omkring Lillebæltsbroen er normale i denne uge.
Det øverste slidlag skal dog udskiftes en gang imellem, som det skete på de vestgående spor sidste år, og i år var turen kommet til slidlaget på de østgående spor. Siden slutningen af april har Vejdirektoratet været i gang med at lægge ny asfalt på den sydlige side af Den Nye Lillebæltsbro. Desuden er hele asfaltlaget blevet udskiftet på det østlige tilslutningsfag af broen.
Nu er asfaltarbejdet færdigt, og der mangler kun at blive ryddet op på broen og få retableret den oprindelige afstribning uden for begge broender, som foretages af Daluiso. Dermed kan trafikken på broen være helt norrmalt fra i løbet af denne uge.
De sidste måneders arbejde er gennemført helt som planlagt. Faktisk har entreprenørfirmaet, Muncks Asfalt, med underentreprenører sørget for at udnytte dagene med tørt vejr så optimalt, at arbejdet er færdigt to uger før sluttidsfristen.
Trafikomlægningerne i arbejdsperioden blev tilrettelagt, så de gav færrest mulige trafikale problemer.
- Da asfalten på de vestgående spor blev skiftet sidste år, oplevede vi problemer med kødannelser på motorvejen ved Middelfart og desværre flere bagendekollisioner som resultat. Denne gang opretholdt vi derfor tre smalle spor i vestlig retning i stedet for to og gav på den måde mere plads til trafikken mod Jylland. Og det har fungeret rigtig godt, siger Jens Kristian Tuxen.
Vejdirektoratet forventer, at det nye slidlag holder mindst 15 år, inden det igen skal udskiftes.