Nyt digitalt energimærke
Et nyt digitalt energimærke skal give huskøbere og -sælgere et hurtigt overblik over en boligs mulige energiforbedringer. Det har der længe været behov for, mener Dansk Byggeri
Derfor lancerer Energistyrelsen i dag det nye digitale energimærke D-EMO, som er et online værktøj, der viser, hvordan energiforbruget er i en bolig, men også hvilke muligheder der er for forbedringer
D-EMO, der også er udviklet til tablets og smartphones giver således adgang til en kort online udgave af den energimærkningsrapport, der udarbejdes i forbindelse med en bolighandel, og som viser, hvor og hvordan man kan sætte ind for at spare på energien.
Det digitale energimærke er en del af regeringens energirenoveringsstrategi, der blev præsenteret i foråret.
- Jeg glæder mig over initiativet. Med det digitale energimærke er man langt bedre klædt på både som boligsælger og -køber. Her får man det samlede overblik over de energimæssige og økonomiske gevinster ved en energirenovering. Det kan være afgørende for, at man får mod på at gå i gang. Mens vi er i gang med at omstille vores samfund til vedvarende energi, er det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at spare på den energi, vi bruger i dag. Og her er D-EMO et konkret værktøj, siger klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen (R).
Længe været behov
Ud fra de energiforbedringer, som Energimærkningsrapporten foreslår, viser D-EMO, hvilket energimærke en bolig har i dag og hvilket energimærke, der kan opnås gennem energiforbedringer. Desuden får brugeren et overblik over de udgifter og besparelser, der er forbundet med eventuelle energirenoveringer.
Hos Dansk Byggeri ser chefkonsulent i erhvervspolitisk afdeling, Camilla Damsø Pedersen, muligheder i det nye energimærke.
- Der har længe været behov for at se på, hvordan energimærkninger kunne blive mere brugervenlige. Derfor håber vi, at de forskellige boligportaler integrerer det, så man i en købssituation kan se det digitale energimærke. Vi ser det derfor som et skridt i den rigtige retning i at gøre energimærskningsordningerne mere brugervenlige. Men det her er kun første skridt. Energistyrelsen vil nu se på, hvad man kan lave af yderligere initiativer, siger hun.
Ifølge Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har Boligsiden.dk som de første integreret D-EMO. Ministeriet forventer, at en række ejendomsmæglerkæder i løbet af efteråret 2014 vil koble det digitale energimærke til deres portaler.