Tættere på kunden
End ikke de stærkeste internetplatforme i form af e-aviser, nyhedsbreve, hjemmesider, Twitter, Facebook, og andre sociale medier, kan på nogen måde erstatte den direkte kontakt mellem kunde og sælger.
Meget kan ganske vist gøres lettere og kommunikationen kan målrettes mere eller mindre dygtigt, men det er i sidste ende stadigvæk først når hænderne strækkes ud til et bekræftende håndtryk, at handlen er hjemme.
Det er også en pointe, der er værd at huske, når man som leverandør til bygge- og anlægssektoren skal have afsat sine varer.
Dermed være ikke at sagt, at det ikke kan gøres bedre. Messer og udstillinger bør kunne nytænkes, så det bliver mere spændende at være med i både for udstiller og for kunderne. Selvom mange kunder også tænker traditionelt og ved præcis, hvor en bestemt udstiller plejer" at stå, så trænger messekonceptet i den grad til en videreudvikling.
Nogle virksomheder vælger ganske enkelt at blive væk og i stedet bruge pengene på direkte markedsføring, det vil sige mindre åbent-hus" arrangementer, hvor kunden er fokuseret på netop det ene produkt. En nyere trend er netop denne vej, hvor man forsøger at isolere kunden fra andre valgmuligheder, så han kun kan foretage et ja" eller nej" valg til ét bestemt produkt.
Der er dog en risiko forbundet med dette koncept, især hvis man som virksomhed vælger at rendyrke det. Det gælder manglen på synlighed. Hvis man som virksomhed ikke er parat til at lade sig sammenligne med andre, og man kun vil vises frem, når man er alene med kunden, så er man ikke længere en del af de samlede billede af markedet. Den såkaldte benchmarking (direkte sammenligning, red.) bliver således vanskeligere og mere besværlig for kunden. Dermed risikerer man faktisk at fjerne sig fra ham i stedet for at nærme sig.