23948sdkhjf

De tumler rundt med de store maskiner

Jysk vognmandsfirma har daglig 10-12 køretøjer i gang med at flytte entreprenørmaskiner
Store entreprenørmaskiner med hundredvis af hestekræfter kan magte mangt og meget. Men på et enkelt punkt kniber det: Mobiliteten. De store kan ikke selv. De skal ofte have hjælp til at komme rundt.

- Vi har 10-12 biler kørende hver dag med store maskiner på maskintrailere og blokvogne. Og selv om vi har adresse ude på landet uden for Vejle, kører vi over hele Danmark. Ja, og såmænd også i det sydlige Sverige og syd for grænsen i det nordlige Europa, fortæller Palle Staal. Det er hans navn, der står på skiltet ved den idylliske allé, der fører ind til gården med Palle Staal Transport. I det daglige deler han ejerskabet til virksomheden med tre andre. Lars Nielsen står for administration og økonomi. Torben Skærlund er kørselsleder for entreprenørbilerne. Lars Thage er det for maskintransporterne. Selv tager Palle Staal sig af salg og kalkulation, og det var ham, der for 26 år siden etablerede firmaet, som agerer på to området.

Separat afdeling

- Vi har en entreprenørafdeling, som forsyner byggepladser rundt om med sten, sand og grus. Den tager sig af snerydning og saltning og transport i øvrigt af jord, korn og foderstoffer. Og så har vi transportafdelingen, hvor transport af entreprenørmaskiner i bogstavelig forstand vejer tungt. Vi flytter også mange traktorer, mejetærskere og andre landbrugsmaskiner. Og så klarer vi kran- og hejseopgaver ved nybyggerier og renoveringer, fortæller Palle Staal.

Motorveje giver travlhed

Netop flytningen af store entreprenørmaskiner er i øjeblikket med til at give travlhed i logistikken.

- Vi kan tydeligt mærke, hvor det sker nu. Nemlig langs motorvejene. Der er masser af aktivitet med anlæg af nye motorvejsstrækninger. Og det er altså stort grej, der bruges. På de store projekter skal maskinerne ofte flyttes internt på projektet og undertiden fra time til time. Derfor er vi klar til at rykke ud med maskintransportere med meget kort varsel, siger Palle Staal.

Med egen grusgrav og i øvrigt samtlige landets øvrige grusgrave plottet ind på vægkortet skaber Palle Staal Transport også god synergi mellem firmaets egne to strenge.

- Det er en helt typisk situation, at vi skal flytte maskiner til en arbejdsplads, hvor man skal i gang med byggeri eller anlæg af en eller anden art. Og når maskinerne er på plads, kommer vi med grus til projektet. Så både transportafdelingen og entreprenørafdelingen kommer i aktion på samme plads, forklarer Palle Staal.

Stort netværk

- Vi har skabt os et rigtig stort netværk, så vi kan være med over hele landet. Vi har selv 11 biler, men en rigtig stor del er simpelthen spedition, hvor netværket så klarer opgaverne for os. Derfor bruger vi vognmandskolleger over hele landet. At det er en Palle Staal-opgave er ikke ensbetydende med, at der også står Palle Staal på køretøjet, der udfører den, fortæller medejer Lars Nielsen.

Selv om Vejle-firmaet kan jonglere rundt med nogle gedigne sværvægtere, har Palle Staal Transport valgt at overlade de allertungeste til andre.

Flytter det meste

- Nogle få firmaet har specialiseret sig i at flytte de meget tunge maskiner. Vi er med til omkring 50 tons. Det klarer omkring 95 procent af markedet for maskintransport, og vi vil ikke investere mange millioner i at kunne dække de sidste få procent. Vi satser på at kunne flytte det meste og at kunne gøre det hurtigt og effektivt. Til gengæld har vi så to trailere med lav højde, der ikke laver andet end at flytte høje maskiner, siger Lars Nielsen.

I "egne rækker" har Palle Staal Transport 24 medarbejdere, hvoraf fem har deres daglige dont på kontoret på Engmarksvej sydvest for Vejle. Resten er chauffører, og selv om firmaet har et omfattende samarbejde med andre vognmandsvirksomheder, står Palle Staal Transport selv for omkring 80 procent, når det drejer sig om maskintransporterne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125