23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Øresundsbroen tvinger farten ned

I denne uge og nogle uger frem installerer Øresunds Konsortiet dynamiske fartdæmpere ved Øresundsbroens betalingsanlæg for at begrænse antallet af hastighedsoverskridelser,

Siden marts har der været ombygningsarbejde i Øresundsbroens betalingsanlæg, og indtil nu har opgaven bestået i at forstærke barriererne omkring betalingsbåsene.

I 2013 kørte fire procent af bilerne, som betalte med bizz, hurtigere end 40 km/t, hvor højeste tilladte hastighed er 30 km/t.

– Fire procent lyder måske ikke af mange, men man skal tænke på, at omkring fem mio. biler om året kører gennem banerne med bizz.

- Det bliver til næsten 200.000 fartsyndere på årsbasis, konstaterer Håkan Kiendl, afdelingschef for betalingsanlægget hos Øresundsbro Konsortiet.

Fartdæmperne fremstilles af firmaet Edeva og fungerer ved, at en radar ved siden af vejen registrerer bilens hastighed. Hvis bilen kører for hurtigt, åbnes en lille lem i vejen. Dermed opstår der en kant på nogle centimeter, som i praksis virker som en traditionel fartdæmper.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11