23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Garantimodel splittede tilbudsgivere

Flere entreprenørfirmaer har kritiseret udbuddet af Kliplev-Sønderborg

Flere entreprenørfirmaer har rejst en stærk kritik af den måde, som udbuddet af OPP-projektet for motorvejen Kliplev-Sønderborg var konstrueret på.

Det har fået Flemming Damgaard-Larsen fra Venstre til at bede transportminister Henrik Dam Kristensen (S) oplyse, hvilke ingeniør- og entreprenørselskaber, der fremsatte den pågældende kritik, og hvad kritikken gik ud på.

Ifølge ministeren fandt OPP-udbuddet af Kliplev-Sønderborg motorvejen sted under finanskrisen i 2008 og 2009, hvorfor det var "særdeles vanskeligt" for de private konsortier at tilvejebringe den langsigtede finansiering af en 30-årig OPP-kontrakt med anlæg og drift.

Det er ellers den model, som er udbredt i international sammenhæng.

- I dialogfasen for OPP-udbuddet blev der derfor udviklet en betalings- og garantimodel, som adskiller sig fra den internationale model. I den internationale model falder betaling for både anlæg og drift typisk som årlige ratebetalinger i løbet af hele projektets driftsperiode. I Kliplev-Sønderborg projektet foretages betalingen for anlægsarbejdet ved motorvejens åbning, mens der efterfølgende foretages en løbende årlig betaling for den 26-årige driftsperiode. For at sikre, at OPP-selskabet efter modtagelse af anlægssummen lever op til kontraktens kvalitetskrav, skal selskabet stille en sikkerhed på 300 millioner kroner ved forfald af anlægsbetalingen. Sikkerhedsstillelsen kan reduceres i løbet af den 26-årige driftsperiode, forklarer Henrik Dam Kristensen

Mindre privat

NCC Roads A/S har oplyst, at netop den problemstilling var hovedårsag til, at konsortiet i sidste øjeblik valgte ikke at afgive tilbud.

Tilsvarende var PIHL-DIF konsortiet i den konkurrenceprægede dialog kritiske over for garantimodellen:

- Den valgte betalingsmodel indeholder imidlertid et mindre element af privat finansiering for OPP-selskabet end den internationale model. Mellemfinansieringsomkostningerne er derfor mindre for OPP-selskabet og dermed for staten i den valgte betalingsmodel. Blandt de tre konsortier med dansk deltagelse har der i både udbudsprocessen og den efterfølgende dialog desuden været udtrykt skepsis over at påtage sig tekniske risici såsom for jordbundsforhold, som entreprenørerne typisk har ansvaret for på en række udenlandske OPP-projekter, hedder det videre i svaret fra ministeren.

OPP indebærer normalt, at en stor del af projektets risici overføres til OPP-selskabet.

Derfor har det ifølge transportministeren "overrasket Vejdirektoratet", at nogle af OPP-selskaberne var af den opfattelse, at risikofordelingen i udbudsgrundlaget i for stort omfang lå hos OPP-selskabet.

- Udgangspunktet har været at opnå den billigste projektgennemførelse ved, at den part, som bedst og billigst kan håndtere en given risiko på et givent tidspunkt i projektforløbet, skal have det økonomiske ansvar herfor, slutter Henrik Dam Kristensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078