23948sdkhjf

Udlejningsvirksomhed fylder 100 år

GSV Materieludlejning fylder 100 år. Det er en virksomhed, der har været med på en række af historiens store projekter, og som netop i tidernes aktuelle ugunst er lykkedes med en rigtig turn-around
GSV Materieludlejning kan d. 12. januar 2012 fejre 100 års jubilæum, og når man ser på virksomhedens bygge- og anlægsprojekter gennem tiden, så fortæller de en vigtig del af Danmarkshistorien – her kan for eksempel nævnes digearbejdet til inddæmningen af Vadehavet, jordarbejdet ved opførelsen af Lillebæltsbroen og Storebæltsbroen samt brunkulsgravning under og efter besættelsen.

I 1912 startede entreprenørfirmaet Carl Nielsen Fruens Bøge op, som mange år senere vil blive slået sammen med GSV Materieludlejning. Ole Preston Andersen har tegnet GSV Materieludlejning gennem en årrække, da han fra 1979 til 2008 har fungeret som administrerende direktør, ligesom han har været fast del af bestyrelsen siden 1968, og han kender således virksomhedens historie bedre end nogen anden:

- Min far blev ansat som ingeniør i Carl Nielsen Fruens Bøge i 1923 i forbindelse med arbejdet på Rejsby-diget, så Preston Andersen-navnet har været del af firmaet længe. Når jeg ser tilbage på firmaets udvikling, så er det slående hvor mange af de store entreprenørselskaber fra dengang, der ikke eksisterer i dag. Min far sagde altid, at man skal sørge for at kigge ud over hækken. Med det mente han, at man skal holde øje med, hvad der sker rundt omkring, så man hele tiden kan tænke fremad. Og det er nok den holdning, der gør, at GSV i år kan fejre 100 års jubilæum.

Til Vadehavet

Ét af de store projekter, som entreprenørvirksomheden Carl Nielsen Fruens Bøge har bidraget til, er Rejsby-diget i Vadehavet. I maj 1922 blev det vedtaget i Folketinget, at der skulle opføres et 13,4 km dige med sluser ved Rejsby å og Vester Vedsted bæk. Byggeriet gik i gang sommeren 1923, og den 30. august begyndte det at blæse voldsomt op, og vandet steg til godt fire meter over dagligt vande. Da digebyggeriet lige var begyndt, lå marsken stort set ubeskyttet hen, og vandet skyllede ind over de lavtliggende arealer. Stormfloden gjorde, at 19 digearbejdere druknede.

I 1931 udbød DSB licitationen for jordarbejde på Fynssiden af Lillebæltsbroen, som Carl Nielsen vandt. Da virksomheden var færdig med entreprisen havde det samlede jordarbejde omfattet 739.320 kubikmeter jord, hvilket selv med nutidens målestok er imponerende.

Et aktieselskab

I 1954 omdannes Carl Nielsen til et aktieselskab, og det gik slag i slag med udviklingen i efterkrigstiden. Fra 2. verdenskrig helt frem til maj 1970 deltog virksomheden i udgravningen af brunkul, hvor produktionen de sidste 10 måneder var på 25.000 tons. Carl Nielsen havde kort før krigen købt et stort lokomotiv fra Danmarks største fremstiller af tipvognslokomotiver, Pedershaab Maskinfabrik i Brønderslev. Af reservedele, gamle damplokomotivhjul og diverse stålplader byggede smedene på entreprenørens værksted selv to ekstra lokomotiver.

Udlejning fra 1977

1. maj 1977 købes GSV Materieludlejning, der blev stiftet tilbage i 1964 af Grunnet, Svendsen og Vaskær (heraf navnet GSV). Herved bliver der sat fokus på udlejning af alle former for materiel til bygge- og anlægsbranchen. Ole Preston Andersen fortæller i den forbindelse:

- Den daværende direktør for GSV, Bruno Markussen kunne meget tidligt se, at der var et stort potentiale i udlejningbranchen, selvom der altid har været en vis skepsis i forhold til at leje sine maskiner i Danmark. Jeg er selv ofte stødt på den holdning, at hvis man skulle være en seriøs entreprenør, så skal man eje sit materiel. Men tiderne er skiftet, og der har gennem vores tid været en enorm udvikling i udlejningsbranchen.

GSV Materieludlejning er med sine 100 år på bagen blandt de ældste udlejningsfirmaer i Danmark, men det betyder ikke, at man dvæler ved fortiden. Familievirksomheden har investeret kraftigt i nyt materiel, ligesom man har været igennem en fornyelse, hvor en ny generation har overtaget roret. Ole Preston Andersen fortæller:

- Det har været underligt at slippe tøjlerne i en virksomhed, som betyder så meget for mig. Jeg har praktisk talt ansat hele den nuværende ledelse, og jeg spottede selv vores nuværende direktør, Dan Protin, da han var montør i Odense-afdelingen. Han har en særlig evne til at kunne tale med alle, samtidig med at han er meget flittig. I 2007 tilbyder jeg ham at overtage jobbet som adm. direktør for GSV fra 1. august 2008, hvilket han heldigvis var hurtig til at sige ja til.

- Når en virksomhed bliver voksen, så er der en risiko for, at man mister kontakten med sine folk. Det har vi i min tid altid været meget bevidste om i GSV, og vores største force har nok været, at vi har formået at satse på gode medarbejdere. Selvom meget ændrer sig over tid i branchen, så ændrer mennesker sig ikke. Min filosofi er, at hvis man omgiver sig med de rigtige mennesker, så går man aldrig galt i byen, fortæller Ole Preston Andersen.

Fremtidige muligheder

- Selvom vi befinder os midt i en økonomisk bølgedal, så er der visse tegn på lys for enden af tunnellen. Der er stadig et stort uudnyttet potentiale i at leje sit materiel som entreprenør, og der er mange anlægsarbejder på vej over hele landet. I Århus har man store ambitioner for både havnefronten og det nye store hospitalsbyggeri, hvor vi allerede er i gang, ligesom Nordhavn og Metroringen i København er godt undervejs – så nej, jeg er ikke bekymret for fremtiden, smiler Ole Preston Andersen.

At virksomheden også har mærket krisen, lægges der ikke ekjul på, og det har også været hårde tider. Tider som har medført at regnskaberne blev mindre pæne, og at man var nødt til at sadle om i firmaet. Få styr på omkostningerne, være mere effektive og alligevel være der for kunderne - og det i endnu højere grad. Men tiltagene er i dag lykkedes, og GSV Materieludlejning fremstår i dag som en moderniseret virksomhed med en fasttømret ledelse og en lige så fast kurs fremad.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094