Liebherr dumper beskedenheden
Med sin nye 30 tonner dumper har Liebherr taget fløjshandskerne af, og giver konkurrenterne kamp til allersidste læs. Med denne model har Liebherr et fuldt program af egne produkter i dumper-klassen
Den nye serie vil dække standardstørrelserne fra 30-50 tons, og den nye 30 tonner vil snart blive fulgt af en 40 tons dumper. Som nævnt vil disse maskiner blive tilbudt blandt andet leasing og lejemarkedet, hvor Liebherr i hele Europa samarbejder med en række af de store flådeejere.
Små ydre mål
TA 230 kombinerer små dimensioner med stor ydeevne. Selvom nyttelasten er helt oppe på 19 kbm, er bredden af maskinen mindre end tre meter. Det betyder at maskinen på trods af sine beskedne ydre mål har det største lad i sin klasse. Samtidig er ladet blevet designet, så det tømmes hurtigere end det er set før.
Drevet er et 6 x 6 med converter og robuste HD aksler.
Motoren er Liebherrs egen D936LA6 diesel på 10.5 liter. Denne motor er optimeret til Stage IIIA / Tier 3, og producerer 270 kW, svarende til 367 hk. Med dette kraftværk under hjelmen kan maskinen køre op til 57 km i timen. I bakgear er der fire niveauer, og her er den begrænset til maks 16 kilometer i timen.
Oliekølede multibremseskiver på forreste samt midterste aksler sørger for, at farten kan tages effektivt af, når der er brug for det.
Funktion og design
Store glaspartier kendetegner den nydesignede kabine, og der er frit udsyn for føreren, der sidder i en moderne hightech kabine, hvor der er plads og komfort.
Førerpladsen rummer al moderne elektronik til at støtte føreren i sine beslutninger om, hvordan han vil køre maskinen. Et standardmonteret bakkamera sørger for udsynet bagud i skærmen, der - når der køres normalt, viser temperatur, hastighed, klimakontrol, arbejdstid, tiptæller, operationstid med mere.
Retarderpedal og greb til tipladet er konstrueret, så det er følsomt og reagerer prompte. Libherr producerer selv al elektronikken til maskinen, og derfor er det designet og konstrueret til lang holdbarhed under alle klimaforhold.
Noget andet er serviceadgangen som sker ved at tippe motorhjelmen hydroelektrisk, og derved giver let adgang til alle de servicepoints, der skal tilses jævnligt.
Første ikke-hydrostat
- Et vigtigt pointe er jo, at Liebherr normalt opfattes som en producent, der udvikler maskiner med hydrostatisk drift - altså med hydraulisk fremdrift. Med denne nye modelserie er det faktisk første gang, at der anvendes en alternativ løsning, og det betyder ikke, at det nu er slut med hydrostatdrift, men at man bare har fundet ud af, at fremdrift ved hjælp af en converter lige præcis for dumpernes vedkommende er optimalt på denne maskintype, fortæller adm. direktør Hans Holm fra JMM, der er importør af Liebherr i Danmark.
Hans Holm har allerede oplevet stærkt tilfredse og positive tilkendegivelser fra potentielle kunder, der blandt andet mødte den nye dumper på nogle danske byggepladser, hvor den har været ude i direkte sammenligning med andre dumpere. Det har den klaret i fin stil - under nogle særdeles realistiske arbejdsforhold. JMM Groups salgschef Leif Petersen siger om de reaktioner, han mødte hos førerne:
- Det har været særdeles positivt. Vi har haft maskinen ude at køre blandt andre dumpere, og i den direkte sammenligning klarer den sig ualmindeligt flot. Førerne fremhæver blandt andet en meget stærk maskine med stor trækkraft, og en komfort, som kommer meget tæt på at være det bedste. Desuden fremhæves gearsystemet med otte fremadgående og fire i bak som virkeligt velfungerende, så det er kun positivt, det vi har fået at vide, og det er jo fra folk, som kører dumper hver dag, siger han til Licitationen.
Ved en tidligere omtale af, at den nye dumper skulle komme, fik vi rodet lidt rundt i familieskaberne ved at skrive, at Liebherr havde overtaget det norske mærke Moxy. Det er naturligvis ikke korrekt, men det står til gengæld fast, at JMM Group tidligere har solgt BELL dumperne, som nu forhandles af H.P. Entreprenørmaskiner. Det var således før Liebherr selv kom på banen med sine nyudviklede dumpere. Norske Moxy blev til gengæld opkøbt af koreanske Doosan, som nu produceres og sælges under dette mærke.