23948sdkhjf

Mange planer – mangel på penge

Asfaltindustrien foreslår, at der nedsættes en "Mobilitetskommission", der kan tage fat, hvor Infrastrukturkommissionen slap
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har udsendt en delrapport om den danske infrastruktur, "En grøn transportpolitik - Status for de strategiske analyser".

Af rapporten fremgår det, at "en effektiv og udbygget infrastruktur er en forudsætning for varig jobskabelse og moderne Konkurrencekraft", fordi en veludbygget infrastruktur sikrer høj mobilitet for den enkelte og gør det lettere for virksomhederne at transportere deres varer.

- Det er regeringens målsætning at gøre det attraktivt for flere danskere at bruge den kollektive trafik. Samtidig skal der investeres i nye veje og jernbaner, der giver vækst, hedder det videre.

Af analysen fremgår det, at frem mod 2020 vil den danske infrastruktur få et gevaldigt løft. Men der er også brug for en sammenhængende strategisk planlægning og prioritering af den langsigtede indsats efter 2020.

- De projekter, der indgår i de strategiske analyser, kan få stor betydning for hele landets trafikale udvikling. Der er samtidig tale om projekter, der er så store, at de finansieringsmæssige konsekvenser må indgå som et centralt element i prioriteringen.

- Hvis alle projekterne i de strategiske analyser skulle gennemføres, ville der være tale om investeringer på omkring 300-400 mia. kr. Dertil kommer projekter, hvor der endnu ikke foreligger anlægsestimater, som eksempelvis en udbygning af Københavns Hovedbanegård. Hvis alle disse projekter skulle gennemføres i perioden 2020-2040, ville det svare til et investeringsniveau på over 15 mia. kr. årligt. Det er cirka tre gange så højt som investeringsniveauet i veje og baner samt deres vedligeholdelse i det sidste årti, noterer analysen.

Mobilitetskommission

Direktør Anders Hundahl fra Asfaltindustrien er godt tilfreds med rapporten og analysearbejdet.

- Det viser igen, at vejen til vækst for Danmark går over en god infrastruktur. Det, der nu mangler, er en samlet plan for, hvornår vi gør hvad. Vi har såvel dokumentation som baggrundsmateriale, og derfor opfordrer vi regeringen til at nedsætte en "Mobilitetskommission", der kan tage fat, hvor Infrastrukturkommissionen slap. Mobilitetskommissionen skal komme med sit bud på fremtidens mobilitet. Rapporten fra Transportministeriet har fokus på tiden efter 2020, men også de kommende år har vi behov for planlægning. Derfor vil Asfaltindustrien opfordre alle partier i Folketinget til at stå sammen om at få vedtaget nogle brede og langtrækkende forlig på infrastrukturområdet, så vi har en reel plan for udviklingen frem til 2020. Det er alt for dyrt at vente eller lade være. Der er tale om store investeringer, og de er vanskelige at lave om, når de først er udført. Derfor nytter det ikke, at vi planlægger fra år til år. God, langsigtet planlægning sikrer en jævn udvikling – over året og over årene. Det er det, der samfundsmæssigt bedst kan betale sig, siger Anders Hundahl til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Ikke råd til det hele

Ud over de 15 mia. kr. årligt, vil det også være nødvendigt at investere i vedligeholdelsen af den eksisterende infrastruktur, samt i andre mulige infrastrukturinvesteringer som ikke kan forudsiges på nuværende tidspunkt.

- Det virkelige investeringsniveau kan således forventes at ville være en del højere. Der vil ikke være råd til det hele - selv ikke på lang sigt. Det vil samtidig heller ikke være fornuftigt for samfundet at investere i alle projekterne – og mange af projekterne vil kunne bidrage til at opnå de samme trafikale formål, forklares det.

Det understreges, at formålet med de strategiske analyser ikke er at vise alle de investeringer, der er nødvendige, men at afdække de mulige langsigtede udbygningsstrategier, der kan bidrage til at løse fremtidens trafikale udfordringer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093