"Entreprenørmaskiner" på to hjul
Tre nye, robuste cykler er de nye entreprenørmaskiner hos CG Jensen til byggeriet af den nye Metro Cityring i København
Det er baggrunden for, at entreprenørfirmaet CG Jensen nu har anskaffet tre nye, robuste cykler til byggeriet af den nye Metro Cityring i København.
Cyklerne bruges dagligt til transport mellem de i øjeblikket 10 byggepladser i Københavns indre by, hvor CG Jensen etablerer byggepladser for CMT-konsortiet. Det er her, der skal bygges metrostationer til den kommende Metro Cityring.
Cyklerne sparer en masse tid. Og derfor cykler tilsynsførende med arbejdsmiljø hos CG Jensen, Katrine Seierøe Mortensen rundt mellem de 10 Metro-arbejdspladser i København og Frederiksberg.
Tilsyn med 10 pladser
- De seneste tre uger har jeg cyklet mellem byggepladserne i stedet for at køre i bil, og det er en fordel på flere måder. Jeg sparer tid i stedet for at sidde i en bilkø.
- Og det er dejligt afstressende i en travl hverdag. Det tager 10-15 minutter at cykle fra den ene plads til den anden, hvor jeg får frisk luft til hovedet og ny energi til det næste møde.
- Mange smiler til mig, når de ser mig cykle i arbejdstøj. Al dokumentation har jeg på min iPad, så jeg behøver kun at have iPaden og en jakke med i cykelkurven. Og en cykelpumpe for en sikkerhed skyld, siger Katrine Seierøe Mortensen.
Hun fører tilsynet med arbejdsmiljøet på de ti pladser, der er i gang. Opgaven er at holde styr på de 75 håndværkere og byggeledere fra CG Jensen foruden de mange fra andre aktører, der i løbet af en arbejdsdag har opgaver på byggepladsen.
CMT, Copenhagen Metro Team er en stor organisation med skarp fokus på sikkerheden, og CG Jensen er de første, der rykker ind på byggepladsen, og derfor skal firmaets medarbejdere lægge standarden for alle dem, der kommer senere.
Led i U-landsprojekt
- Standarden er høj, og derfor er vi meget omhyggelige med tilsynet og sørger for sikkerheden, påpeger Katrine Seierøe Mortensen.
Ved Hovedbanegården er CG Jensen lige nu i færd med at støbe guide walls. De skal holde det store bor på plads, når det begynder at bore op til 30 meter ned i undergrunden. Det udborede hul støbes efterfølgende med beton. Det er den metode, der er valgt til de store dybe stationsskakter.
CG Jensen indretter desuden hele byggepladsen med indhegning, skurby og al den infrastruktur, som entreprenørerne har brug for på pladsen. CG Jensens cykler er også et led i et U-landsprojekt. CG Jensen betaler for, at cyklen efter et år bliver overdraget til en studerende i et afrikansk uland via organisationen Free Bikes.