23948sdkhjf

Stibroer skal udføres i træ

Femern A/S har prækvalificeret fem virksomheder til to stibroer, der skal udføres i stål og træ
Der er virksomheder fra næsten hele landet og en enkelt fra udlandet blandt de fem virksomheder, som Femern A/S har prækvalificeret til to stibroer hen over motorvej E47 og jernbanen mod Rødby Færgehavn. Opgaven er en del af de fremrykkede aktiviteter, som skal forberede området ved Rødbyhavn til anlægsarbejdet med den 18 km lange sænketunnel under Femern Bælt.

- Vi har prækvalificeret fem forskellige virksomheder, og nu har vi sendt udbudsmaterialet til dem, så de kan regne på opgaven og komme med deres bud på udførelse, metoder og pris, så vi kan vælge de bedste til at udføre opgaven, fortæller kontraktdirektør Henrik Christensen.

De prækvalificerede virksomheder er Bladt Industries A/S fra Aalborg, Kaj Bech A/S fra Holstebro, Zacho-Lind A/S fra Ishøj, Aarsleff Rail A/S fra Åbyhøj/Hvidovre – og en enkelt virksomhed fra Holland: TBI Infra B.V.

I prækvalifikationsrunden var stibroerne oprindeligt annonceret, så man kunne komme med tilbud på stibroer i både glasfiber og træ.

- Glasfiberbroen blev dog i sidste ende fundet for let set ud fra et totalsikkerhedsmæssigt synspunkt. Derfor lod vi runden gå om, og vi endte op med at prækvalificere virksomheder til udførelsen af en træbro. Træ er den økonomisk mest forsvarbare løsning til stibroerne. Samtidig kan træ give broerne det udtryk, vi ønsker, siger Henrik Christensen.

Arbejdet i gang inden jul

Stibroerne skal udføres med en overfladebehandlet stålunderbygning på borede betonfundamenter, men hele overbygningen skal udføres i træ. De skal være cirka 3,5 meter brede og have plads til både cyklister og fodgængere, så både entreprenører, tunnelarbejdere og lokale borgere kan komme nemt hen over motorvej og jernbane og rundt om anlægsområdet og tunnelelementfabrikken. Broen over motorvejen vil have en længde på cirka 50 meter, og broen over baneterrænet vil have en længde på cirka 150 meter.

Vinderen af udbuddet skal være fundet sidst på året, så arbejdet med broerne så småt kan sættes i gang inden jul. Førstebehandlingen af anlægsloven er på trapperne om få måneder, så Femern A/S fortsætter med de fremrykkede aktiviteter helt efter tidsplanen.

Der er ikke blevet kommunikeret noget prisskøn til tilbudsgiverne, og Femern A/S vil derfor ikke komme med et bud på, hvad de to broer kommer til at koste.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11