23948sdkhjf

Tyske eksperter bekræfter trafikvækst på Femern Bælt

Trafiktal over den kommende Femern forbindelse er ifølge to tyske eksperter højere end det er fremgået af danske medier
I en kommentar til den danske debat bekræfter to tyske trafikeksperter og medforfattere til et udkast til en ny tysk trafikprognose, at trafikvæksten er større over landegrænser, herunder over Femern, end den er på indenlandske veje i Tyskland.

"Flere danske medier har viderebragt misfortolkede tal fra en trafikprognose, som vi har udarbejdet for det tyske transportministerium. Prognosen viser en højere trafikstigning i Femern Bælt-korridoren, end det fremgår af medierne."

Det siger både økonom Stefanos Kotzagiorgis fra BVU Beratergruppe Verkehr + Umwelt GmbH i Freiburg og ingeniør Dr. Markus Schubert fra Intraplan Consult GmbH i München.

Stemmer ikke

I danske medier har det været fremme, at den forventede trafikstigning på Femern Bælt ikke stemmer overens med den nye tyske prognose. Men det er ikke korrekt:

"I forbindelse med Femern Bælt-korridoren er især person- og godstrafikken til og fra Sverige og Sjælland interessant. Her viser prognosen en vækst i godstrafikken på 2,1 procent årligt, dvs. næsten tre gange så meget som den samlede tyske vækst i godstrafikken på 0,8 procent om året. Der forventes tilsvarende forskelle i trafikvæksten for personbiler i Tyskland og over Femern Bælt-forbindelsen," siger de tyske eksperter.

Et trafikspring

Trafikvæksten på ruten Rødbyhavn-Puttgarden har de seneste 40 år i gennemsnit været på mere end 3 pct. om året. Femern A/S har baseret de finansielle beregninger for Femern-forbindelse på en årlig trafikvækst på cirka halvdelen, nemlig 1,7 pct. i de første 25 år efter forbindelsens åbning, og derefter af forsigtighedsgrunde nulvækst ud i al fremtid. Dertil kommer et såkaldt trafikspring i de første år umiddelbart efter forbindelsens åbning, som man også så efter åbningen af Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen. Den seneste finansielle analyse er fremlagt i 2011. Femern A/S vil fremlægge en opdateret trafikprognose og finansiel analyse forud for den kommende anlægslov, således at regering og Folketing har et fuldt opdateret beslutningsgrundlag.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187