Overflødig regel er daglig bøvl for håndværkere
Tillykke med valget, det er en stor opgave, som I er sat på.
En af de ting, som de danske EU-parlamentarikere bør arbejde for at ændre, er en EU-regel, der betyder, at håndværkere skal have en fartskriver installeret i deres firmabiler, hvis de kører længere end 50 km væk fra firmaadressen, og bilen samtidig vejer mere end 3500 kg.
Da byggebranchen er et mobilt erhverv, bliver næsten alle virksomheder omfattet af den regel og dermed tvunget til at installere og administrere fartskrivere i bilerne, så politiet kan kontrollere, at kørehviletidsreglerne, der i virkeligheden er henvendt til transportbranchen, bliver overholdt.
Reglerne er fornuftige nok til det formål, de er skabt til, nemlig at sikre, at langturschaufføren, der kører varer fra Valencia til Vejle, husker at holde pauser på sin tur gennem Europa.
Men det er helt ude i hampen, at reglen tvinger håndværkerne ind i samme skabelon med krav om at have fartskrivere installeret i firmabilerne.
Resultatet er nemlig, at der skal fartskriver i bilen, hvis man skal fra Slagelse til København eller fra Herning til Aarhus. En fartskriver koster i sig selv 10-12.000 kroner og derudover er den en meget byrdefuld daglig administration. Der er tale om et massivt spild af tid og kroner, når håndværkerne skal bruge ressourcer på at overholde regler, som aldrig burde være anvendt på byggebranchen og da slet ikke i et så lille geografisk område som Danmark.
Vi anerkender, at der er en lille bedring på vej, fordi den nuværende kilometergrænse bliver udvidet til fra 50 km til 100 km.
Men det ændrer ikke grundlæggende på, at arbejdet med fartskriveren nedsætter produktiviteten og øger virksomhedernes omkostninger. Man kan sidestille fartskriveren med en fodlænke omkring håndværkernes ben. Og selvfølgelig bør politikerne turde tage skridtet fuldt ud og helt få fjernet kravet for almindelig arbejdskørsel i Danmark, når hovedbeskæftigelsen ikke er transport.
Jeg vil derfor opfordre de danske politikere, der netop er valgt ind i EU-parlamentet, til at arbejde for at få fjernet kravet for helt almindelig arbejdskørsel, så håndværkere og lignende faggrupper kan passe deres arbejde i stedet for at bruge tid på overflødige regler, der er ude af trit med dagligdagen ude i virksomhederne.