23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tysk barriere koster dyrt

Ifølge DI er den europæiske byggeindustri "nationalistisk og tillukket"

Tyske særkrav til blandt andet holdbarhed og bæreevne, hvor de fælleseuropæiske CE-mærker burde være tilstrækkelige, er ifølge DI med til at gøre den europæiske byggeindustri til en "nationalistisk, tillukket og gammeldags linie":

- Men den går ikke. EU-kommissionen vil statuere et eksempel med Tyskland. Her er man kendt for at stille hindringer i vejen for byggematerialers frie bevægelighed ind i landet. Det er glædeligt med Kommissionens handling. Det vil samtidigt være et signal til resten af medlemslandene i EU. Vi oplever nemlig, at mange byggematerialeproducenter har vanskeligt ved at udbyde deres løsninger på det europæiske marked. Det sker til trods for, at der er fælleseuropæisk lovgivning på området, forklarer branchedirektør fra DI Byggematerialer Elly Kjems Hove.

Enorme tal

Hun peger på, at DI selv på baggrund af en række henvendelser fra medlemsvirksomheder har klaget til Kommissionen over Tysklands praksis.

Beregninger viser at varer for en samlet værdi af godt fire billioner (fire tusinde milliarder) kroner om året fortsat udsættes for barrierer, der hindrer eller belaster virksomhederne i deres virke.

Det svarer til, at mere end en fjerdedel af vareomsætningen til andre EU-lande udsættes for handelshindringer.

- Det fører til ekstra omkostninger for virksomhederne, hvilket er omkostninger der i sidste ende betales af forbrugerne, slår Elly Kjems Hove fast.

Danske byggematerialeproducenter eksporterede sidste år for knap syv mia. kroner til Tyskland, der udgør Danmarks største eksportmarked for byggematerialer. Men det koster typisk 50.000 – 100.000 kroner at få godkendt et produkt til det tyske marked.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|