23948sdkhjf

Københavnske kollegieboliger flere steder i nye lokalplantillæg

Plantillæg giver mulighed for kollegier i flere områder af København
Det er ikke kun ændrede bestemmelser om friareal og bilparkering - som Licitationen fortalte i går - der skal sætte gang i byggeriet af nye ungdoms- og studieboliger i København.

Også kravene til lokalisering vil Københavns Kommune lempe på med en nyt forslag til kommuneplantillæg, som kommunen for nylig sendte i offentlig høring.

Før måtte man kun bygge kollegie- og ungdomsboliger i bydelscentre. Det vil man nu ændre, så man må opføre boligerne i alle kommuneplanrammer til boliger, hvor den tilladte bebyggelsestæthed mindst er 110.

I forslaget skriver kommunen: “Kravene til lokalisering i Kommuneplan 2011 er komplicerede og anvender bl.a. et i praksis uhensigtsmæssigt princip om beliggenhed i bydelscentre (som er udpeget til detailhandel). Derudover ses det, at universiteters og andre læreanstalters udvikling af nye campusområder ændrer Københavns geografi i forhold til, hvor de gode lokaliseringer til kollegie- og ungdomsboliger er."

God kollektiv trafik

Valget af områder med den valgte bebyggelsestæthed sikrer ifølge Københavns Kommune, at boligerne fortsat kommer til at ligge i de mest urbane dele af byen, og samtidig påpeger kommunen, at det typisk også er i de områder, at den kollektive trafikbetjening er bedst.

Møder opbakning

Forslaget til kommuneplantillægget har været i forudgående høring, og her peger flere på, at god mulighed for at anvende kollektiv trafik er vigtigt.

“3B bemærker, at afstanden til centrum eller uddannelsessted ikke er kritisk, hvis boligen ligger tæt på offentlige transportmuligheder," skriver Boligforeningen 3B, som samtidig siger, at beliggenhed og cykelafstand til uddannelsesinstitutioner, transport, indkøbsmuligheder med mere er vigtige kvaliteter ved en ungdomsbolig.

Stort set samme svar til lokalisering kommer fra Københavns Universitet.

“København Universitet bemærker, at afstanden til centrum eller uddannelsessted ikke er kritisk, når blot boligen ligger tæt på offentlige transportmuligheder," skriver universitetet i sit høringssvar.

Amager Øst Lokaludvalg taler i sit høringssvar for gunstige cykelforhold og for, at nye ungdomsboliger “fortrinsvist bør opføres sammen med andet byggeri og anses som et spændende supplement til ethvert kvarter." Til det svarer kommunen, at man vil arbejde videre med idéen om, at ungdomsboligerne blandes med andre boligformer, og at det indgår i arbejdet med ungdomsboligområdet generelt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094