Vejen advarer mod glat føre
Selvlysende og temperaturfølsom vejmaling og en vej, der oplader el-biler, kan efter hollandsk forbillede være på vej til Danmark
Smarte løsninger
Stolte af projekt
Kan du forestille dig at køre på en selvlysende vej, som bliver belyst nedefra af blå maling, eller hvor symboler af iskrystaller kommer til syne, hvis der er glat føre? Det lyder måske som noget fra en sci-fi film, men det kan blive en realitet i Danmark. I Holland tester man i øjeblikket konceptet Smart Highway, hvor initiativer som selvlysende og temperaturfølsom vejmaling samt electric power lanes for el-biler er på tegnebrættet, og projektet følges nøje i Danmark. Moderne biler er proppet med teknologi, der hjælper med alt fra navigation til kommunikation og udstyr til at undgå kollisioner. Men nu kan vores veje snart blive lige så smarte som vores biler. Det forsøger man i hvert fald netop nu at vise i Holland, hvor verdens første selvlysende og temperaturfølsomme motorvej er ved at blive testet. Initiativet er første del i et forsøg på at skabe mere intelligente veje, der kan interagere med vores køretøjer, som hele tiden bliver mere teknologisk avancerede. Konceptet hedder Smart Highway og er udviklet af den hollandske designer Daan Roosegaarde. Projektet har vakt opsigt i Danmark, hvor man ikke afviser, at teknologierne vil blive taget i brug i fremtiden. Intelligente trafikløsninger er nemlig ikke et fremmed fænomen i Danmark og specielt ikke i Københavns Kommune, hvor ambitionen er at blive CO2-neutral i 2025. Morten Kabell (Enhl.), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, følger projektet med interesse, og ser det ikke som utænkeligt, at vi i fremtidens Danmark vil anvende et eller flere af de initiativer, som i øjeblikket testes i Holland: - I København arbejder vi meget med intelligente trafikløsninger, og det er derfor altid interessant at følge projekter, som dem der testes i Holland. Vi arbejder blandt andet med at skabe en mere glidende og sikker trafik ved at bruge ny teknologi i vores gadebelysning og trafiksignaler. Samtidig har vi stort fokus på miljøet. Der hvor jeg synes, det hollandske forsøg bliver rigtig interessant, er i forhold til udviklingen af de såkaldte electric power lanes, hvor el-biler vil blive opladet af vejbelægningen, mens de kører. El-biler er et af de store indsatsområder i København, og jeg vil derfor følge projektets udvikling nøje, siger Morten Kabell. Hos den danske organisation Index: Design to Improve Life har man længe kendt til intelligente veje. Organisationen står nemlig bag verdens største designpris, Index Award, og sidste år vandt Daan Roosegaarde i kategorien Community. Med prisen fulgte også en pengepræmie på 100.000 euro, som har gjort, at projektet kunne realiseres. - Jeg havde fornøjelsen af at være med til åbningen af Smart Highway i sidste uge i Holland, og vi er meget stolte af, at projektet allerede nu er en realitet. Det er glædeligt, at man i Danmark kigger mod innovative projekter så som Smart Highway, og jeg er sikker på, at vi i fremtiden vil se mange flere af den type projekter, siger Adam von Haffner Paulsen, direktør i Index: Design to Improve Life.