MT Højgaard i internationalt samarbejde om havmøller
En ny installationsmetode af fundamenter reducerer omkostningerne til fremtidens havmølleparker
Nu har MT Højgaard i samarbejde med norske Seatower og franske Eiffage Travaux Publics netop indgået aftale omkring et udviklingsprojekt ud for Le Havre i Frankrig i forbindelse med den kommende havmøllepark "Parc éolien en mer de Fécamp" om at installere en prototypefundament til dybt vand i Den Engelske Kanal.
- Vi forventer, at fundamenttypen i kombination med installationsmetoden kan blive en game changer, der kan føre til markante installationsbesparelser, siger Kim R. Andersen, Direktør i MT Højgaard, Offshore & Stålbro division, i en pressemeddelelse.
Afprøvet teknologi
Det nyudviklede prototypefundament er baseret på afprøvet teknologi kendt fra blandt andet olie og gas, tunnel og broindustrien, mens den nye installationsmetode kan reducere omkostningerne ved etablering af havmølleparker.
Seatower har designet fundamentet, og det franske entreprenørfirma, Eiffage Travaux Publics, skal producere det i Frankrig, mens MT Højgaard står for installationen.
Den kommende vindmøllepark ejes af det franske energiselskab EDF Energies Nouvelles, danske Dong Energy og tyske wpd Offshore.
Fundamentet er et gravitationsbetonfundament. Det transporteres flydende til destinationsstedet med slæbebåd, hvorefter det sænkes ned på havbunden ved at lukke vand ind i selve fundamentet.
Reducerer omkostninger
Transporten til havs ved hjælp af slæbebåd reducerer omkostninger markant i forhold til en installation, hvor der anvendes et stort installationsfartøj, som er langt mere påvirkelig af vejrforholdene.
Derved udvides det operationelle vejrvindue og installationshastigheden forventes at kunne øges.
- Med mere end 20 års erfaring er vi blandt de mest erfarne aktører inden for installation af typen monopæle. Erfaringerne fra Fécamp-udviklingsprojektet skal bruges til at definere standarderne for næste generation af fundamenter til havvindmølleparker på dybere vand, siger Kim R. Andersen.
Fundamentet skal transporteres cirka 25 km ud i Den Engelske Kanal fra Le Havre af to slæbebåde, hvorefter det vil blive placeret på den nøjagtige position på en havdybde på 35 meter.
Installationen af prototype fundamentet sker ultimo 2014.