23948sdkhjf

Nu får metroen flere lærlinge

| Af Torben Kragh | Tip redaktionen om en historie

Kontante krav sikrer lærepladser, når metroen graver videre til Nordhavn

Mens Metroselskabet ikke har fået opfyldt egne og politikernes ambitioner om at få lærlinge med på arbejdet med at anlægge Cityringen, bliver der garanti for praktikpladser, når man går i gang med at anlægge Nordhavnsmetroen.

Forskellen er, at lærepladserne på Cityringen skal skaffes ved frivillighed, mens der er hårde kontante krav til entreprenørerne på Nordhavnsmetroen.

Der er således udsigt til 28 årsværk lærlinge på Nordhavnsmetroen, mens der i øjeblikket er fra 14 til 19 lærlinge på de langt mere omfattende metroarbejdspladser på Cityringen.

Det oplyser Metroselskabets HR-chef Peder Mandrup Knudsen.

- Da Cityringen blev udbudt var der ikke fokus på at få lærepladser ved de store infrastrukturprojekter, og derfor blev det ikke indarbejdet som et krav ved udbuddet. Nu er der en forventning i samfundet om, at entreprenørerne ved de store projekter skal være med til at uddanne, og derfor er der indarbejdet krav om lærepladser udbud og kontrakter ved Nordhavnsmetroen, oplyser han.

Mulighed for bonus

Tre af fire kontrakter på Nordhavnsmetroen er faldet på plads. Et konsortium bestående af de tyske storentreprenører Hochtief og Züblin skal anlægge den godt to km lange dobbelttunnel og metrostationen under Nordhavn Station, mens kontrakten med at levere de tekniske installationer er vundet af italienske Ansaldo.

Det er de tre kontrakter under ét, hvor der er krav om 28 lærlingeårsværk.

Peder Mandrup Knudsen oplyser, at entreprenørerne skal udarbejde en plan for, hvordan man har tænkt sig at opfylde kravet.

- Det er ikke et krav, som entreprenører generelt er glade for. Det er jo et indgreb i deres frihed til at tilrettelægge arbejde, men de har taget pænt imod kravet og vist forståelse for det, og vi har bestemt også en forventning om, at de vil opfylde kravet, siger han.

Hvis entreprenørerne ikke opfylder lærlingekravet medfører det bod, mens de omvendt er stillet en bonus i udsigt, hvis de får flere end 28 lærlingeårsværk på kontrakterne.

Endnu ikke i mål

På Cityringen indgik Metroselskabet i sommeren 2011 en partnerskabsaftale med Dansk Byggeri, BAT-kartellet og projektets hovedentreprenører om at skaffe flere lærlinge på projektet.

Målsætningen er, at fem-syv procent af de timelønnede på Cityringen skal være lærlinge.

Trods flere initiativer siden og inddragelse af blandt andet Byggeriets Uddannelser og de tekniske skoler har det vist sig vanskeligt at nå målsætningen.

- Vi er endnu ikke i mål, og med i øjeblikket 14-19 lærlinge afhængigt af hvilket arbejde, der er i gang, er vi cirka halvvejs, men vi tror fortsat på, at vi når målsætningen om mindst fem procent lærlinge, siger Peder Mandrup Knudsen.

Han oplyser, at man ud over samarbejde med de store faste udenlandske underentreprenører også gennem tæt kontakt med de mange danske entreprenører, der regelmæssigt er på metroarbejdspladserne, arbejder på at øge antallet af lærlinge. Desuden fokuserer man mere på, hvad der er lærlingerelevant arbejde og laver screening af de enkelte arbejdsopgaver.

- For eksempel har vi erfaret, at der hos Seli, der borer tunnelerne, i et vist omfang er basis for beskæftigelse af elektriker- og smedelærlinge til arbejdet med reparation og vedligeholdelse af boremaskinerne, mens vi har vurderet, at det ikke er relevant med lærlinge i forbindelse med det egentlige borearbejde, som kræver specialister. Vi har gennem partnerskabet lært, at noget arbejde er relevant til lærlinge, og andet ikke er, siger Peder Mandrup Knudsen.

Klausuler nødvendige

I fagbevægelsen, der de seneste år har været kraftig fortaler for brug af sociale klausuler ved store bygge- og anlægsprojekter, kommer tallene ikke som en overraskelse.

- Frivillige aftaler kan anvendes, når der er tale om danske firmaer, der arbejder med mindre opgaver for deres kommune, men når der er tale om de store bygge- og anlægsprojekter, som går til store entreprenører og ofte udenlandske konsortier, så viser metroprojektet med al tydelighed, at der skal anvendes hårde klausuler. Der er ingen vej udenom, at kravene skal stilles i forbindelse med udbud af opgaverne, hvis vi skal have et fornuftigt antal lærlinge på projekterne, siger Steen Boesen, uddannelseskonsulent i Byggegruppen i 3F.

Han anerkender, at Metroselskabet har gjort en stor indsats for gennem partnerskabsaftalen at få lærlinge på Cityringen.

- Der har været udvist stor kreativitet for i det mindste at få nogle lærlinge ind i nogle korte forløb, men det er rigtigt ærgerligt, at betonarbejdet ved alle stationer og arbejdsskakte ikke har givet et stort antal praktikpladser til struktørlærlinge, siger han.
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Aarhusianske træhuse er Årets Byggeri 2018

Ny københavnerbro afslører havnens længste bænk

Nyt om navne

Årelang parallelkonkurrence om fremtidens Faaborg

Totalentreprise: JFP Murer & Tømrer river ned og bygger nyt

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Gang i datacenterbyggeri i Kolding

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Øget revisionspligt er en dødssejler

Plus

Overskuddet er halveret hos fynsk byggekoncern

Koncernen Larsen & Ibsen Holding A/S har sat omsætningsrekord, men nedskrivninger mindsker overskuddet

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Nedslidning i byggeriet har negativ signalværdi og skræmmer de unge væk

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Eksporten af byggevarer nærmer sig 45 milliarder

Adserballe & Knudsen bygger DGNB-institution

Stort chok: Vinduesgigants topchef er pludselig død

Top 10: Her er byggebranchens største virksomheder

Plus

Topchef i tale
Strategiske partnerskaber er ikke en guldgrube for Enemærke & Petersen

Velux-sag rammes af endnu et tilbageslag: Anklageren er stoppet

Knap 2.000 boliger i Frederikshavn får en overhaling

LPH Byg fejrer hidtil største job

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Ugens konkurser i byggeriet - uge 49

Plus

Foreningen af Rådgivende Ingeniører: Stigende lønninger giver sårbarhed internationalt

Plus

Caverion henter gammel kending til chefstolen

Nyt om navne

Ugens nye virksomheder - uge 49

Forbruget af kul er styrtdykket

Medejer forlader sønderjysk entreprenør-koncern

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Julefrokost-dilemma: Fanger bordet hvis man siger op?

Nyt om navne

Portræt
Supermarkedsejer er ny formand for landets arbejdsgivere

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Ugens rokader i byggeriets top

En boring i nattens mulm og mørke

Tre politikredse skiller sig negativt ud med trafikulykker

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slip for besværet med spåner!

KE Fibertec introducerer vaskeservice

Q-Construction forstærker bestyrelsen

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Walther sprøjtekabiner fra G.A. Hansen

Nye regler for entreprise-kontrakter - succesen gentages

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Fibox TEMPO monteringskasser

Danmarks første offentlige hospital får pulterrum på tørreloftet

Du høster som du sår, også på LinkedIn

Autodesk Inventor Presentation, workshop

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

Marechal stiksystem PF-serien til sværindustri

AVS Group GmbH køber Traffics A/S

Plejecenter moderniseret med sikre gulve

Det bedste tilbud på lagerindretning er baseret på tillid

Smart idé sætter effektiv stopper for trapperevner

Energianlæg på Aarhus Havn

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Kingo skaber plads til energioptimering af Moldeparken i Vejle

Køleanlæg med billig overskudsvarme

Hæder til Randers firma

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Har du brug for digital opmærkning?

Send til en kollega

0.281