23948sdkhjf

Udlandet trænger sig på

Det har været en trist uge for flere af de større danske anlægsentreprenører, der har måtte konstatere, at flere store anlægsprojekter herhjemme er gået til udenlandske entreprenørvirksomheder.

Mandag blev den to km lange metrostrækning til Københavns nye bydel, Nordhavn, tildelt tyske Hochtief og Züblin, mens de tekniske installationer blev vundet af italienske Ansaldo STS. Alle virksomheder har dog tidligere udført arbejder i Danmark.

Og i går valgte den italienske hovedentreprenør på den københavnske cityring, Copenhagen Metro Team, så at tildele en stor ordre på støbning af to stationer på Cityringen til en helt ny udenlandsk aktør herhjemme, portugisiske CNBT.

De mange udenlandske entreprenører har fået både lønmodtagere og virksomheder til at være en anelse ængstelige. Med hver sin dagsorden forstås.

Fagbevægelsen selvfølgelig fordi den tidligere har kæmpet med snyd med lønninger hos nogle af metrobyggeriets andre udenlandske entreprenører.

Men Danske Anlægsentreprenører er ligeledes en anelse frustreret, og finder det ifølge Fagbladet 3F ærgerligt, at de danske entreprenører har svært ved at konkurrere med de udenlandske på metroen. For de er trods alt konkurrencedygtige på andre store projekter. Organisationen mener blandt andet, at de danske virksomheder har svært ved at få ordrer på Cityringen, fordi hovedentreprenøren er italiensk og vælger udenlandske firmaer, som den kender i forvejen.

Man kan selvfølgelig argumentere med, at de danske entreprenørselskaber skal kunne klare sig i den udenlandske konkurrence. Og det kan de selvfølgelig også. Men de skal også have de rigtige rammebetingelser og de rette opgaver.

For skal de danske entreprenørvirksomheder kunne bevare og udvikle deres kompetencer i konkurrencen med deres udenlandske konkurrenter, kræver det for eksempel, at der ikke opstår huller mellem de store opgaver, så viden og erfaring hurtigt går tabt. Derfor kan der kun lyde en opfordring til at komme i gang med flere af de store anlægsprojekter, der er på tegnebrættet - for eksempel den københavnske havnetunnel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097