23948sdkhjf

Valget står mellem to typer af broer

Den ny Storstrømsbro bliver en skråstagsbro eller en bjælkebro, fremgår det af VVM-redegørelsen
Traditionel bjælkebro eller en skråstagsbro med en enkelt pylon?

Det er de to forskellige løsningsforslag, som VVM-redegørelsen for en ny Storstrømsbro peger på.

Af redegørelsen, som Vejdirektoratet har haft ansvar for og som blev offentliggjort mandag, fremgår, at der indledningsvis har været undersøgt fem forskellige udformninger af broen, men at man er endt på to mulige løsninger.

Fravalgte muligheder er blandt andet en to-etagersbro som Øresundsbroen og en stålkassedragerbro som Østbroen på Storebælt. Disse muligheder er primært fravalgt af økonomiske årsager.

I forhold til forundersøgelsen er brodesignet videreudviklet, så der bliver tale om et enkelt brodæk med enkeltunderstøtninger, det vil sige en række søjler og et brodæk, der indeholder både vej og jernbane. I forundersøgelsen var der lagt op til to broer med dobbelte søjler.

Baggrunden for ændringen er ifølge VVM-redegørelsen ud over at optimere konstruktionen også at give broen et langt enklere arkitektonisk udtryk. Samtidig er løsningen billigere, da to bropiller pr. understøtning vil være dyrere.

De to forslag - bjælkebro og skråstagsbro - adskiller sig alene på den centrale del, hvor der er større spændvidde for at muliggøre gennemsejling for større skibe.

Forskellen vil, hedder det, være, at pylonbroen vil blive mere markant og kan blive et vartegn i området, mens bjælkebroen vil udgøre et mere diskret anlæg,

Får stor betydning

Transportminister Magnus Heunicke (S) er tilfreds med at kunne præsentere miljøundersøgelsen, så folk nu får mulighed for at se, hvordan den nye bro passer ind i området og drøfte projektet med Vejdirektoratet.

- Den nye Storstrømsbro vil være det største danske brobyggeri i to årtier. Den vil uden tvivl blive et markant vartegn for regionen og et vigtigt trafikalt knudepunkt for hele Danmark. Et byggeri af denne størrelse vil få en stor og positiv betydning i form af blandt andet arbejdspladser og erhvervsudvikling. Ikke mindst kan man se frem til betydelige rejsetidsbesparelser og bedre miljø, når den nye forbindelse under Femern Bælt, en opgraderet jernbane mellem Ringsted og Rødby, og en ny Storstrømsbro er klar i 2021, siger Magnus Heunicke.

Tredjelængste bro

Broen bliver fire km lang og bliver landets tredjelængste kun overgået af Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

Den ny bro får på Masnedø landfæste vest for Masnedø Fort og på Falster på en dæmning nærmere Orehoved end den gamle bro.

Broen får dobbeltsporet jernbane, vejbane med to kørespor og en dobbeltrettet fællessti til fodgængere og cyklister. Alle tre transportformer er adskilt af autoværn.

Broens højeste punkt over sejlrenden er 33 meter over daglig vande. Der bliver cirka 50 bropiller med cirka 80 meters mellemrum.

Broen skal opføres i perioden 2016-2021 og stå færdig samtidig med indvidelsen af den faste forbindelse til Femern. Prisen er anslået til 4,2 mia. kroner.

Den eksisterende Storstrømsbro skal nedrives, når den ny er taget i brug.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094