Gaten til Odense vinder pris
Europas længste dobbelte svingbro, Odins Bro i Odense, tildeles Danmarks Konstruktionspris 2013
Prisen overækkes til ISC Rådgivende Ingeniører A/S af Henning Bay Schultz fra IABSE Danmark ved en højtidelighed på broen i dag klokken 12.15 i overværelse af bygherren, Odense Kommune, repræsenteret ved rådmand Jane Jegind (V), den udførende entreprenør MT Højgaard samt totalrådgiveren ISC Rådgivende Ingeniører A/S, der har stået for detailprojektering og byggeledelse.
Særligt kendetegn
Broprojektet blev i 2009 vundet i en international konkurrence af ISC Rådgivende Ingeniører A/S med underrådgiverne Orbicon på jordarbejder, BVK på vejarbejde og Bystrup Arkitekter som arkitektkonsulenter.
Byggeriet startede i begyndelsen af 2011 og broen forventes ibrugtaget i næste måned.
Konstruktionens særlige kendetegn er at det er en såkaldt "Mittelträgerbro" med kun et bærende plan, der sikrer at broen under åbning får en meget klar kontur.
Broprojektet virker i sin helhed som en smuk gate til Odense Havn og By.
Havnevæsnets nye kontorbygning, der var en del af denne konkurrence, er harmonisk designet med trekantform ligesom de trekantformede bærende systemer for svingbrodelene.
Vanskelige forhold
Et andet konstruktivt særkende ved denne bro er et helt nyudviklet koncept for det mekaniske system og herunder lejesystemet for drejebevægelsen.
Manøvrerum og kontrolrum for svingbroen er placeret i havnevæsnets nye kontorbygning, hvor der er fint udsyn i begge retninger af kanalen og ud over brokonstruktionen.
Svingbroen, der krydser kanalen, var en del af et samlet projekt, hvor tilslutningsfagene på den ene side omfatter dæmning og en 400 m lang betonbro, ligesom der er tilslutningsfag på den anden side af kanalen i beton.
Funderingsforholdene har været meget vanskelige, idet den faste bund ligger i 20-30 m dybde og det bevirker, at alle fundamenter for både tilslutningsfag og svingfagene over Odense Kanal er funderet på pæle.
Udover fire vejbaner, der forbinder ringvejen omkring Odense, er der i den ene side af broen en cykel-og gangsti med direkte nedkørsel til stier langs kanalen.
Selve stålbroen er cirka 200 meter og hele broens længde er 900 meter. Den samlede stålmængde i projektet er cirka 5000 ton stål.
Det samlede budget for brobyggeriet er cirka 400 mio. kroner.