23948sdkhjf

Sanserne bliver testet i Utzon Park

Aalborg Universitet skaber en interaktiv 12 meter lang sansevæg i Utzon Park. Væggen skal gøre de forbipasserende nysgerrige og give dem en oplevelse, der sætter flere af kroppens sanser i spil
En ny såkaldt sansevæg, udviklet af forskere fra Aalborg Universitet, bliver en del af et forskningsprojekt om at skabe levende byrum.

På sansevæggen er der placeret nogle interaktive skærme, som, når man rører ved dem, vil få væggen til at vibrere og udsende forskellige lyde, lys og dufte.

Væggen bliver stillet op i Utzon Park, på den centrale del af havnefronten i Aalborg, der ligger tæt ved Musikkens Hus – et område som mange mennesker dagligt passerer, dog ofte kun kortvarigt.

Derfor er det meningen, at sansevæggen - der gennemføres i samarbejde med Realdania, Aalborg Kommune, Odico Robotics og Det obelske Familiefond - skal bidrage til, at folk opholder sig længere tid i området, og at der på den måde skabes mere byliv i området.

Væggen bliver to meter høj og 12 meter lang. Udover de interaktive elementer er den udstyret med siddemøbler og mulighed for at stå i læ. Det er også muligt, at flere kan opholde sig ved væggen på samme tid.

Prototype klar

I løbet af maj måned stiller robotvirksomheden Odico en prototype af væggen op. Henover sommeren vil man så have mulighed for at opleve og afprøve den.

Forskere fra Aalborg Universitet vil undervejs registrere, hvordan folk bruger og forholder sig til væggen. De vil blandt andet gennemføre en række brugertests, hvor en bred gruppe af deltagere inviteres til at give feedback på deres oplevelse af væggen.

Samler erfaringer

Brugernes feedback indgår, når designet senere forbedres. Resultaterne fra projektet bliver publiceret i internationale design- og naturvidenskabelige fora.

- Forskningsteamet fra Aalborg Universitet udvikler et nyt interaktivt byrumsmøbel, som ved hjælp af vibrationer, lyd, duft og lys vil skabe en ny form for oplevelse I Utzon Parken på den centrale del af Aalborg havne-front, siger PhD Ann Morrison, Aalborg Universitet.

Projektleder i Realdania, Anne-Mette Gjeraa, tilføjer i en pressemeddelelse om projektet:

- Den interaktive væg i Aalborg er et spændende eksperiment, der kan give værdifulde erfaringer om, hvordan vi påvirkes, når vi opholder os i byens rum. Det vil også kunne bruges som inspiration for andre byer, der ønsker at bruge det interaktive som element i midlertidige byrumsaktiviteter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.192