23948sdkhjf

Hurtig montering af 418 tons brobjælker

Arkil fik udviklet et helt nyt broelement ved broarbejde i Fredericia
Etableringen af en viadukt under en række jernbanespor i Fredericia satte entreprenøren Arkil Bro & Beton på noget af en udfordring.

I forbindelse med etableringen af den 52 m lange og 12,6 m brede viadukt under tre jernbanespor i Fredericia var der nemlig store krav til opførelseshastigheden, og en ny brobjælke blev derfor udviklet for at løse opgaven.

For at togdriften skulle være mindst mulig påvirket af arbejdet, kunne det ene spor kun være lukket 72 timer, og Arkil Bro & Beton, der var entreprenør på opgaven, henvendte sig til Spæncom for at undersøge om broelementer kunne være løsningen.

- Udfordringerne var at udvikle et betonelement, der gav så få løft som muligt og samtidigt havde en tilpas stor overflade og styrke til at klare opgaven, forklarer Spæncoms chefstatiker, Finn Passov, og fortsætter:

- I tæt samarbejde mellem Arkil Bro & Beton og vores tekniske afdeling, produktion og montage lykkedes det at udvikle en 1,6 meter bred og 1,1 meter høj kassebjælke med en spændvidde på 14,7 meter. Ikke mindst på detaljeløsningerne, hvor tidskravet var en helt afgørende faktor, var inputtene fra Arkil Bro & Beton og vores montører påkrævet.

Tre etaper

For at holde vægten nede på bjælken, så den kunne løftes ud af produktionshallerne, blev der lagt polystyren isolering i bjælken og den heraf naturlige opdrift blev holdt nede ved hjælp af tværdorn.

Hver bjælke vejede herefter 38 tons og blev leveret med færdig overflade og fugtisolering, som Arkil Bro & Beton udførte på Spæncoms fabrik i Kolding.

- Montagearbejdet var opdelt i tre etaper, hvor første etape imellem hovedsporene blev udført som natarbejde med afbrydelser fire gange hver nat af hensyn til togdriften. Til anden etape var der var seks dage til rådighed fra skinnerne blev skåret til der igen skulle køre tog. De seks dage blev delt i seks gange 12 timers arbejdsdage for at få erfaring til tredje etape, hvor der kun var 72 timers afbrydelse af togdriften. Med erfaringerne fra de to første etaper blev montagen at tredje etape optimeret, og der blev i tidsplanen afsat fem timer til montagen. Det kom også til at passe, idet montageopgaven blev afsluttet ca. 15 minutter inden det planlagte klokkeslæt, forklarer Spæncoms montageleder, Carsten Ipsen.

Margin på en time

Arkil betegner etableringen som en succesfuld, men også udfordrende opgave.

- Etableringen har været en succes under meget krævende forhold, hvor udfordringerne, da bjælken var blevet udviklet til opgaven, har ligget i planlægningen og koordineringen, idet alt skulle planlægges ned til mindste detalje og klappe på minutterne, siger projektleder Rolf Skovløkke fra Arkil Bro & Beton.

Der måtte da også inddrages helligdage og nætter til at klare opgaven inden for få timer.

- Til den sidste etape var der 72 timer at arbejde i fra skinnerne blev skåret op og til de var samlet igen. Det lykkedes med en margin på knap en time! Vi kan derfor se tilbage på et forløb, hvor en tilfreds bygherre Fredericia Kommune har fået udført opgaven uden gener for togtrafikken, Rolf Skovløkke.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094