& Torben Sigh
- Pokkers. Alle mine egne maskiner er ude at køre og nu har jeg lige fået en god lille opgave med at lægge cirka 45 meter vandledning, siger entreprenøren.
Hans valg står nu mellem at hive et par maskiner hjem fra andre opgaver for at klare vandlednings-opgaven, som ikke tager mere end en dags tid, eller at leje de nødvendige maskiner.
Det er scenariet i den test, som Mester Tidende, der er Licitationens søsterblad, og M-Xtra netop har gennemført sammen med et par rutinerede gravemestre og entreprenører.
Vi spurgte fire af de store udlejningsselskaber i Danmark, om de ville deltage i en test. Ramirent og Loxam meldte fra, mens udlejningsfirmaerne GSV og Cramo var friske på at deltage og leverede to forholdsvis identiske løsninger. Alt sammen pakket på trailer og dermed lige til at hente for entreprenøren og transportere til arbejdsstedet.
Og lad det være sagt med det samme. De to udlejningsfirmaer leverer varen!
Gode maskinpakkerBåde maskinerne fra GSV og Cramo er rene og pæne ved leveringen. Alle maskiner er startvillige, påfyldt brændstof og umiddelbart er alle regler om mærkning og mærkater opfyldt til punkt og prikke, ligesom der er instruktionsvejledninger til maskinerne.
- Det er et par gode maskinpakker, siger de to test-entreprenører.
- Da de to gravemaskiner er forskellige i størrelse er der naturligvis også forskel på brydekraft og effektivitet, men begge maskiner løser opgaverne uden problemer. Den "store" Kubota-gravemaskine er dog lidt løs i bolte og bøsninger, når man tænker på, at den blot har kørt cirka 1.500 timer. Men det er i småtingsafdelingen, forklarer de to entreprenører efter at have arbejdet med maskinerne i nogle timer.
Må sno sigTil forskel fra den mindre Bobcat, så er der førerhus på Kubotaen og da det er to forholdsvis velvoksne entreprenører Mester Tidende og M-Xtra har sat på opgaven, så skal de sno sig lidt, når de skal ind og ud af førerhuset.
Især sidespejlet i venstre side støder de på med både skulder og pande!
- Når først man er inde i kabinen så sidder man rigtig behageligt. Der er godt overblik og instrumenteringen er i orden, understreger entreprenørerne.
Bobcat har ikke førerhus, men til gengæld kan man stige på og af maskinen fra begge sider.
- Det er en fin, lille maskine, som kan komme til overalt og som ikke laver så meget ravage. Sikkerhedsbøjlen over førersædet kan løsnes og foldes sammen, så maskinen ikke fylder så meget i højden. Det er en klar fordel, når man bakser rundt med maskinen på steder, hvor der ikke er så "højt til loftet", siger entreprenørerne.
Begge førere har store fødder, og det har rigtig mange byggefolk med sikkerhedssko på. De kunne ikke rigtigt være på gulvet ved pedalerne, specielt i venstre side, og det kan faktisk være et problem.
Båndene på begge maskiner kan skydes ind og ud, ligesom dozerbladene kan reguleres så maskinen også breddemæssigt fylder så lidt som muligt.
Motorbør-klassikerBåde GSV og Cramo leverede en HG Super Skub Hydra motorbør med 6.5 hk Honda-motor.
- Det er en stabil og solid klassiker, som man aldrig går fejl i byen af, understreger test-entreprenørerne, som også er tilfredse med de to forskellige modeller af Wacker vibrationsplader, som maskinudlejerne havde valgt.
Cramo har endvidere leveret en jordloppe også en Wacker som lever helt op til entreprenørerne forventninger.
- Det er endnu en klassiker, som man altid kan stole på, og som banker det hele rigtig godt sammen, understreger de.