23948sdkhjf

Femern-projekt holder tidsplan

Trods mange tyske indsigelser mod Femern-tunnelen regner både transportministeren og Femern A/S med at få vedtaget anlægsloven inden sommeren 2015
Selv om der kommet 3.000 tyske protester mod Femern-forbindelsen, mener såvel transportminister Magnus Heunicke (S) som den adm. direktør for Femern A/S Claus F. Baunkjær, at tidsplanen holder, og at Folketinget inden sommeren 2015 kan vedtage den nødvendige anlægslov.

Ifølge tidsplanen for Femern-projektet skal der skrives kontrakter med entreprenørerne på de fire store anlægsentrepriser, når godkendelsen er på plads i både Danmark og Tyskland. Og med planlagt første spadestik i eftersommeren 2015 er der i tidsplanen ikke plads til megen slinger.

Transportminister Magnus Heunicke svarer ikke direkte på, om man kan forestille sig, at Folketinget vedtager en anlægslov, inden den endelige tyske godkendelse fra vejmyndigheden LBV Kiel er på plads.

- Jeg går helt klart efter at få vedtaget anlægsloven om Femern Bælt-projektet inden sommerferien 2015. Det er nødvendigt, for vi skal tilvejebringe et grundlag for, at anlægsarbejderne ved den kommende tunnel kan gå i gang i sommeren 2015. Det er i øvrigt mit indtryk, at det går efter planen i Tyskland. Der er kommet en række høringssvar, som de tyske myndigheder er i gang med at behandle, siger ministeren.

Rigtig fremgangsmåde

Magnus Heunicke er i øvrigt meget tilfreds med fremgangsmåden, så der først vedtages en anlægslov, når man har overblik over økonomien i de helt store anlægskontrakter.

- Det betyder, at Folketinget, i modsætning til da man byggede Storebæltsbroen, har et langt mere præcist overblik over projektets omkostninger, så det er den helt rigtige måde at gøre det på, siger Magnus Heunicke.

Han forventer, at det store flertal i Folketinget, som står bag Femern-projektet også vil godkende anlægsloven.

Grundigt forarbejde

Femerns adm. direktør, Claus F. Baunkjær, ser principielt ingen problemer i, at anlægsloven i givet fald kan vedtages inden de sidste formelle tyske godkendelser er på plads.

- Men det er naturligvis alene en politisk afgørelse, siger han.

Claus F. Baunkjær er ikke nervøs for, at de mange tyske indsigelser vil rykke ved tidsplanen.

- Vi er godt forberedt til at behandle høringssvarene, og både vi og LBV Kiel har gjort et meget grundigt arbejde for at forberede modtagelsen af materialet og håndteringen af de mange kommentarer. Vi er allerede i gang med arbejdet, siger han.

Femerns adm. direktør vil ikke på nuværende tidspunkt udtale sig om sit indtryk af de mange indsigelser. Han slår imidlertid fast, at alle høringssvar gennemgås grundigt, og at det i sidste ende naturligvis er de tyske myndigheder, der afgør, hvor byggetilladelsen udstedes.

Spændende fase

Samtidig med gennemgangen af de mange tyske indsigelser nærmer Femern A/S sig en af projektets allermest spændende faser. Det sker, når de prækvalificerede entreprenørkonsortier i december afleverer deres tilbud med priser.

Det sker efter en lang udbudsproces, som begyndte straks efter Femern i maj sidste år prækvalificerede ni internationale konsortier til de fire anlægskontrakter. Der er tale om udbud med såkaldt konkurrencepræget dialog, der indebærer, at udbudsprocessen er opdelt i forskellige faser. I den første fase skulle entreprenørerne uden prisfastsættelse beskrive deres valg af tekniske løsninger, hvorefter der gennemførtes en dialogfase for blandt andet at skabe mulighed for at indarbejde innovative ideer fra entreprenørerne i det endelige udbudsmateriale.

Det er priserne fra budrunden i december, der skal danne grundlag for projektets anlægsøkonomi og dermed for anlægsloven.

Anlægsloven forventes fremsat i begyndelsen af det nye år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11