23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Udstillinger rusker op i bæredygtighed

Tre nye internationale udstillinger på Dansk Arkitektur Center udfordrer vores forestillinger om bæredygtighed og viser paradokserne




















30 års erfaring















Social bæredygtighed







Ideal og virkelighed



















Verden rundt







Kan et vindue både være bæredygtigt, for bæredygtigt og samtidig fuldstændigt ubæredygtigt? Er en solenergidreven græsslåmaskine bæredygtig, når den er udviklet til at trimme ørkenstaternes kunstigt anlagte og intenst vandede golfbaner? Under titlen “Kan Det Bære?" viser Dansk Arkitektur Center (DAC) tre internationale udstillinger om bæredygtighedens paradokser. Udstillingerne Behind the Green Door, The Banality of Good og Shifts kan ses fra 7. februar til 25. maj og og sætter vores indretning af byer, bygninger og boliger til debat. I hverdagslivet vinder ord som økologi, affaldssortering og madspild ind, men bæredygtighed er også et stort paradoks, og vi kommer nok aldrig til at forstå det sort-hvidt. Derfor er det dilemmaer og spørgsmål og ikke sandheder og svar, publikum stilles over for i de tre udstillinger. - Vi vil gerne ruske lidt op i vores fælles opfattelse af, hvad bæredygtighed er. Derfor har vi håndplukket tre meget forskellige internationale udstillinger, der udgør et ’bæredygtighedens raritetskabinet’. Publikum vil opleve en række interessante, sjove, obskure, nørdede og fascinerende tilgange til bæredygtighedsbegrebet, som forhåbentlig vil sætte tanker i gang, siger Nanna Bjerre Hjortenberg, programchef i DAC. Hovedudstillingen Behind the Green Door, af kuratorgruppe Rotor, er bygget op af 600 bæredygtige objekter fra arkitektkontorer, virksomheder og miljøorganisationer verden over. Alle påstår de at være bæredygtige, men i Rotors fortolkning er det en midlertidig sandhed, og intet er entydigt. De mange objekter er dels kategoriseret inden for emner, dels placeret på en kronologisk tidslinje, der begynder 30 år tilbage, og som bugter sig gennem udstillingslokalerne. - Det er ikke meningen at udstillingen skal overbevise den besøgende om, at han eller hun bør leve mere bæredygtigt, men vi vil derimod gerne vise, hvordan bæredygtighed fungerer som en stærk forandringsagent i verden i dag", fortæller Lionel Devlieger fra Rotor I udstillingen The Banality of Good kan man få en anden vinkel på bæredygtighed. Udstillingen tager afsæt i begrebet ud fra en social vinkel i forhold til byplanlægning. Udgangspunktet er såkaldte New Towns, idealbyer, fra syv forskellige byer spredt ud over hele verden, blandt andet er Albertslund i Danmark et af eksemplerne. Idealet bag New Towns var at skabe social lighed, lige rettigheder og muligheder for den almene arbejderbefolkning, og de blev opført i hele verden fra 2. verdenskrig. I dag, fortæller udstillingen, har mange historiske New Towns store sociale problemer, er blevet til ghettoer, og ressourcerne flytter væk. Dansk/hollandske Power- house Company står sammen med den hollandske arkitekturkritiker Hans Ibelings bag udstillingen Shifts, der handler om den økonomiske krises indflydelse på arkitekternes og arkitekturens samfundsmæssige rolle. Shifts stiller skarpt på, hvordan den globale finanskrise i 2008 har påvirket arkitekturen, hvad der gik forud for krisen, og på hvordan krisen har efterladt arkitekterne. I dag, hvor eksempelvis kun fem procent af nybyggeriet er tegnet af arkitekter, er det så stadig relevant at hævde, at det er arkitekterne, som bærer ansvaret for den måde vi bor og arbejder på, Og hvordan påvirker krisen arkitekternes fremtidige ansvar og arbejde, spørger DAC i en pressemeddelelse. De tre udstillinger har alle været præsenteret på internationale platforme rundt omkring i verden. Behind the Green Door er oprindelig skabt som hovedudstillingen på Oslo Arkitekturtriennale, der fandt sted sidste år. The Banality of Good blev udviklet til den seneste internationale arkitekturbiennale i Venedig i 2012 og har siden været vist i London og i Brasilien. Endelig har Shifts været vist i London og Amsterdam i 2013.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.134