23948sdkhjf

Moderne bygning i historiske omgivelser

Arkitekterne bag en udstillingsbygning i Odense modtog i går Farveprisen 2014
Et meget flot byggeri, der formår at være helt moderne uden at stikke af fra de omgivende historiske bygninger.

Det er kernen i begrundelsen for, at arkitekterne Frank Maali og Gemma Lalanda er modtagere af Farveprisen 2014 fra Danske Malermestre og Kirsten og Freddy Johansens Fond, som blev uddelt i går.

De modtager prisen og de medfølgende 150.000 kroner for den nye udstillingsbygning på Møntergården i Odense.

- Farverne gør bygningerne til en del af fællesskabet. Færre farver havde været for lidt og flere for mange; det valgte er en understregning af, at begrænsningens kunst er den sværeste, sagde Per Vangekjær, formand for Danske Malermestre og for Farvepriskomiteen.

Aktiveret og genskabt

Museet har allerede kunnet glæde sig over, at bygningen har modtaget flere priser og hædrende omtaler.

- Først og fremmest er vi glade for vores nye hus, og vi har med projektet fået det, som alt god arkitektur giver; nemlig det ekstra, som man ikke selv kunne tænke sig til. Møntestræde er blevet aktiveret og genskabt. Det var den såkaldte brik i puslespillet, sagde arkitekt Jan Bo Jensen fra Møntergården Museum.

Bygningen er delt op i såkaldte “langhuse", som med forskellige højder og fremspring passer ind i de omgivende bindingsværkshuse, der siden 1942 har været rammen om museet Møntermestergården, der giver publikum den kulturhistoriske fortælling om Odense bys liv og historie.

Derfor er farverne i den moderne bygning i tråd med de gamle huse, hvor de ældste stammer fra 1500-tallet: Okker, sort og rød - sod, blod og jord, som arkitekterne selv beskrev det i ansøgningen til Farveprisen 2014.

Pigmenters udfald

Arkitekt Frank Maali kom i sin takketale ind på, at de i arbejdet med bygningen har tænkt i “urfarver".

- Farverne er brugt som kommunikation mellem de gamle huse og det nye. Det er et museum, og derfor relaterer farverne sig også til menneskernes historie, sagde Frank Maali.

Både arkitekter, Farvepris-komiteen og museets arkitekt, Jan Bo Jensen, fremhævede det flotte malerarbejde, som er udført af malermester Louise Svendsen, Stenløse Malerforretning.

- Det har været spændende at arbejde med farverne, vi har eksperimenteret meget med mange farveforsøg med glans, nuance og fortætning. Vi blander selv farverne og kan lide at se pigmenternes mange udfald på modelværkstedet og til sidst i fuld skala, sagde Frank Maali.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094