23948sdkhjf

Vigtigt skridt bliver taget til bro over Roskilde Fjord

Vejdirektoratet udbyder undersøgelser og rådgivning omkring geoteknikken ved en ny bro over Roskilde Fjord
Vejdirektoratet tager nu et vigtigt skridt i forberedelsen af den delvist brugerfinansierede højbro over Roskilde Fjord som supplement til Kronprins Frederiks Bro.

Vejdirektoratet har netop udbudt opgaven med marine geotekniske for- og detailundersøgelser samt i mindre omfang undersøgelser på land.

Undersøgelserne skal danne baggrund for et bygbart projekt i en detaljeringsgrad svarende til et detailprojekt.

I Vejdirektoratet betegner man projektet som en udfordring på grund af arkæologien omkring Roskilde Fjord samt ikke mindst fordi området er udpeget til Natura 2000-område. Broen skal forbinde Frederikssund-siden syd for Oppe Sundby med Tørslev Hage på Hornsherred. Broen bliver 1,4 km lang med tilstødende motortrafikvej på knap syv km.

Projektingeniør Torkil Schrøder-Hansen fra Vejdirektoratet oplyser, at størstedelen af opgaven er marine geotekniske feltundersøgelser bestående af boringer og sondering samt derudover enkelte landboringer med henblik på at fastsætte parametre til funderingsdesign for broen.

Vil vare et år

De geotekniske undersøgelser skal udføres fra efteråret 2014 og forventes at vare et år.

Vejdirektoratet forventer at prækvalificere fem virksomheder, selv om markedet for den slags undersøgelser er begrænset.

Broen skal delvist finansieres af de bilister, der vil benytte broen. Statskassen spæder til med 425 mio. kroner, mens det resterende beløb op til anlægssummen på 2,1 mia. kroner skal betales af brugerne over 40 år.

Det skal efter planen fortsat være gratis at krydse Kronpris Frederiks Bro.

Ifølge den foreløbige tidsplan kan broen stå færdig i 2019.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104