23948sdkhjf

Flere kunder utilfredse med installationsarbejde

I de fleste sager får de indklagede installatører imidlertid i ret i klagesager
Installationsbranchen oplever flere utilfredse kunder, men oftest får de indklagede installatører ret.

Det er hovedessensen i de seneste tal for Ankenævnet for Tekniske Installationer.

Nævnet modtog i 2013 i alt 211 klager fra utilfredse private kunder. Det er knap 20 procent flere end i 2012. Til gengæld er antallet af sager, hvor forbrugerne har fået ret eller delvist medhold stort set uændret.

- Det er små talstørrelser og dermed et for spinkelt grundlag til at lave alt for håndfaste konklusioner, men overordnet fortæller tallene, at branchen fagmæssigt leverer et meget tilfredsstillende arbejde. Man kan dog på den ene side med det stigende antal klager konstatere, at flere forbrugere har en oplevelse af, at tingene ikke er i orden. På den anden side kan man også konkludere, at det udførte arbejde i klagesagerne ofest er gjort ordentligt og til den rette pris, siger Jane Fischer, der er sekretariatsleder i Ankenævnet for Tekniske Installationer.

- Det er altid et problem, når forbrugeren ikke er tilfreds - også selv om han har fået den ydelse, han har betalt for. Man kan derfor konkludere, at forventningerne ikke er afstemt. Forbrugerne oplever, at de ikke har fået den ydelse, de havde forventet. Det kan være den håndværksmæssige standard og det kan være pris. Derfor er det en god ide, at parterne tager en snak på forkant om, hvad det er for en ydelse, der vil blive leveret, siger Jan Fischer.

Færre forlig

Af de 211 modtagne klager i 2013 er 165 afsluttet og heraf er der afsagt kendelse i 113 sager. I 51 sager har forbrugerne fået medhold eller delvist medhold, mens 62 sager er afvist eller sluttet med en kendelse til fordel for den indklagede installatør. I 2012 blev der afsagt 77 kendelser, hvor forbrugerne fik helt eller delvist medhold i de 48 sager, mens 29 blev afvist eller gav installatøren ret.

Forbrugerne synes samtidig at være mindre indstillet på at indgå forlig. I blot otte sager er der indgået forlig mod 28 året før.

Få solcellesager

Stigningen i antallet af klager kan ikke forklares med et boom i sager om utilfredse solcelle-kunder. Blot 22 eller cirka hver tiende klage handler om en solcelle-installation.

- Med den eksplosion vi så på solcellemarkedet i 2012 havde det måske været at forvente, at der var kommet et højere antal klager på det område, så vi er positivt overraskede. Der vil fortsat komme klager ind i forbindelse med solcelle-installationer, men der er intet der tyder på en eksplosion i sager, siger Jane Fischer.

Ankenævnet har ikke opgjort hvilke typer af problemer, der gemmer sig bag de enkelte solcelleklager, men hun er ikke i tvivl om, at en del af klagerne er problemer med tage, der eksempelvis enten ikke har kunnet klare belastningen eller er blevet utætte som følge af installationen.

Det store antal el-eftersyn har også kun givet anledning til få klager.

Af de i alt 211 klager er 79 på el-området og 132 på vvs-området. To tredjedele af klager har handlet om kvalitet, en tredjedel om pris.

Ankenævnet for Tekniske Installationer

Ankenævnet er et offentligt godkendt ankenævn, som er etableret af Forbrugerrådet, Parcelhusejernes Landsforening og Tekniq.

Ankenævnet behandler klager fra private forbrugere.

Ankenævnet består af en dommer samt repræsentanter for de tre parter, som har etableret ankenævnet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109