Lufthavnsbyggeri i ny stor skandale
Skandalehistorierne om ny lufthavn i Berlin fortsætter
Som Licitationen - Byggeriets Dagblad allerede i efteråret 2012 og igen i det tidlige forår 2013 skrev, var byggeriet af den kommende kæmpe-lufthavn i Berlin, Berlin Brandenburg Willy Brandt Airport (BER), ramt af massive forsinkelser og et mylder af små og store fejl, ikke mindst i det elektriske system og på logistikområdet.
Nu er det, der skulle have sikret den tyske hovedstad en smertefri passagertrafik, igen løbet ind i en skandale. Lufthavnen er for lille, skriver ing.dk, baseret på oplysninger fra den tyske Berliner-zeitung.de.
Passeret 35 milliarder
Lufthavnen, som skulle have været åbnet 30. oktober 2011, står i dag som den største byggeri-skandale i nyere tysk historie, og med en slutpris, der for længst har passeret 35 mia. kroner, er det en dyr skandale af slagsen.
Det viser sig nemlig, at projektet trods sin økonomiske størrelse er for lille baseret på den passagerfremgang for flytrafik, Berlin har oplevet de senere år, skriver ing.dk.
Den kommende BER-lufthavn er bygget til godt 27 mio. rejsende på årsbasis, man allerede i dag trækker de to andre lufthavne i byen, Tegel og Schönefeld, 26,3 mio. passagerer ud på startbanerne, skriver Berliner-zeitung.de.
35 millioner passagerer
Alternativt skal BER-bygningerne udvides, og der skal bygges flere terminaler. Det kommer til at koste 7,5 mia. kroner, hvis lufthavnen skal kunne håndtere de forventede 35 mio. passagerer årligt.
Derfor er der i stedet overvejelser om alligevel ikke at lukke Schönefeld-lufthavnen, men bevare dens lavpristerminaler, skriver Jyllands-Posten.