23948sdkhjf

Skoler sætter drøn på skolegården

Syv projekter har modtaget støtte til at realisere idéer, der nytænker skolegården, så den i højere grad inviterer skolens elever og naboer til at komme udenfor og få gang i kroppen
Hele 106 skoler tog udfordringen op, da projektet Drøn på skolegården sidste år efterlyste gode idéer til at nytænke den traditionelle skolegård, så den i højere grad inviterer til leg og bevægelse.

I foråret 2013 modtog 17 skoler hver op til 100.000 kroner til at konkretisere og kvalificere deres visioner på skitseniveau. Heraf har Realdania, Lokale og Anlægsfonden og Kræftens Bekæmpelse nu udvalgt syv projektidéer, som hver modtager op til to mio. kroner i støtte til realisering samt yderligere et beløb til dækning af fondsafgiften.

Spænder vidt

Projekterne spænder vidt: I København har Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole en vision om at omdanne en villavej mellem de to skoler, til bevægelsesområde og lokalsamfundets mødested.

Med nye porte, aktivitetsrum og udnyttelse af de historiske byvolde vil Fjordskolen i Nakskov åbne den klassiske skolegård for lokalsamfundet og anspore elever og borgere til aktiviteter for hjerne, hjerte og krop.

Og på Skanderup-Hjarup Forbundsskole i Kolding er planen at omdanne et kratområde uden for skolen til bevægelseslaboratorium og udeskole.

- De syv udvalgte projekter har med nytænkende og inviterende processer fået både børn, lærere og lokalsamfund på banen i projektudviklingen. Samtidig viser projekterne en imponerende idérigdom, når det handler om at finde nye veje til udvikling af de fysiske rammer, så de motiverer børn, unge og voksne til at lege og bevæge sig, siger Marianne Kofoed, der er programchef i Realdania.

Det lokale mødested

De udvalgte projekter skal føre til en mere aktiv skoledag – men de har også potentiale til at skabe mere liv i skolegården, efter klokken har ringet de sidste elever hjem:

- Hver på deres måde vidner de udvalgte projekt idéer om initiativrigdom, kreativitet og lyst til at bruge skolegården til mange forskellige formål: Til leg og bevægelse, til undervisning, ophold og som lokalsamfundets pulserende mødested - både i og udenfor skoletid. Vi glæder os nu til at se idéerne blive til virkelighed, siger direktør Torben Frølich, fra Lokale og Anlægsfonden.

Bevæger sig for lidt

Baggrunden for kampagnen Drøn på Skolegården er, at mange børn og unge bevæger sig for lidt – og det har både betydning for sundhed, motorik, indlæring, humør og sociale kompetencer.

Men det er ikke kun indretningen af skolegården, der har betydning for, hvor meget eleverne bevæger sig:

- Det har været opløftende at læse de mange gode projektidéer, hvor arkitektoniske forandringer motiverer børn og voksne til at bevæge sig mere. Men mindst lige så vigtigt er det, at projekterne lægger op til at bryde vaner og integrere leg og bevægelse som en naturlig del af skoledagen - også blandt de børn, der er mindst aktive, understreger Leif Vestergaard Pedersen, direktør i Kræftens Bekæmpelse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11