23948sdkhjf

Femern regner med nye entreprenørideer

Femern-konsortierne skal i dag aflevere deres bud på tekniske løsninger til tunnelen til Tyskland
Dagen i dag - fredag den 4. april 2014 - bliver en spændende og afgørende dag for Femern A/S, det statslige selskab bag arbejdet med at anlægge en fast forbindelse til Tyskland.

De ni prækvalificerede internationale konsortier skal nemlig senest i eftermiddag aflevere deres første bud på opgaven med de fire store tunnelkontrakter. Der er i denne første budrunde alene tale om et bud, hvor konsortierne beskriver, hvilke tekniske løsninger og metoder, de planlægger at anvende.

- Det er en stor og spændende dag. Vi håber på og regner med at blive positivt overraskede over entreprenørernes metodevalg, siger Steen Lykke, teknisk direktør i Femern A/S.

- Vi får konsortiernes tekniske og administrative tilbud. Vi benytter design-and-build, og det betyder, at entreprenørerne har stor frihedsgrad i valg af teknik og metode. Da vi byggede Øresund, blev vi præsenteret for nye metoder, som hidtil kun havde været anvendt i beskeden skala, men som siden har sat aftryk ved tunnelbyggeri. Med Femern-tunnelen går vi endnu en skala op til 90 tunnelelementer mod 20 på Øresund, og derfor regner vi med at blive positivt overraskede over konsortiernes ideer, fordi der er meget at hente i gentagelseseffekt ved så mange elementer. Vi ved, at nogle entreprenører er meget innovative, siger Steen Lykke.

Ud over det tekniske bud skal konsortierne komme med bud på, hvorledes de vil opbygge entreprisernes planlægnings- og ledelsesdel.

Steen Lykke forventer, at alle ni konsortier afleverer bud inden fristudløb.

Kontrakt næste sommer

Efter dagens budrunde forventer Femern A/S at bruge nogle måneder på at nærstudere de enkelte bud for derefter at indgå i dialog med de enkelte konsortier.

- Det sker med henblik på i en tæt dialog med entreprenørerne at forstå tankerne bag deres forslag og metoder og for få afprøvet og finjusteret deres løsninger og metoder, siger Steen Lykke.

Han forventer, at den afsluttende budrunde med også konsortiernes økonomiske bud gennemføres sidst på året og at hele udbudsprocessen afsluttes i foråret 2015. Der kan skrives kontrakter formentligt næste sommer, når den tyske godkendelsesproces er afsluttet og den danske anlægslov er vedtaget.

Det samlede budget for den faste forbindelse fra kyst til kyst er på knap 41 mia. kroner i 2008-priser. Tunnelen skal efter planen åbne i slutningen af 2021.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.135