23948sdkhjf

Stor regning efter Pihl-konkurs

Københavns Kommune kan nu opgøre den samlede merudgift på cykelbroerne efter Pihls konkurs
Med underskrivelse af den sidste kontrakt på færdiggørelse af de to kanalbroer Trangravsbroen og Proviantbroen, kan Københavns Kommune nu opgøre, hvad det har kostet kommunen, at E. Pihl & Søn gik konkurs i august sidste år.

Den kommunale merudgift for kanalbroerne og Inderhavnsbroen kommer til at lyde på 46,4 mio. kroner. Det oplyser Københavns Kommune.

Den samlede pris for de to entrepriser løber op i knap 180 mio. kroner, hvor Pihls kontrakter i sin tid lød på 133 mio. kroner fordelt med 83 mio. kroner på Inderhavnsbroen hen over havneløbet og 50 mio. kroner til kanalbroerne. Det svarer til en fordyrelse på næsten 35 procent.

Centerchef i kommunens teknik- og miljøforvaltning Jens Christian Zøfting-Larsen har tidligere givet udtryk for, at Pihl underbød, idet Pihl var omkring 25 mio. kroner billigere end næstbilligste.

Slutarbejdet i gang

Københavns Borgerrepræsentation har tidligere på året givet en rådighedsbevilling på knap 67 mio. kroner til at sikre færdiggørelse af broerne. Ud over kommunens andel på 46,4 mio. kroner tilføres de sidste 20,6 mio. kroner fra A.P. Møller og Hustru Chastine KcKinney Møllers Fond til almene Formaal.

Samlet løber hele broprojektet, der sikrer fodgænger- og cykelforbindelse mellem byen og Christianshavn og Holmen, op i cirka 350 mio. kroner, hvor den nævnte fond bidrager med de 241 mio. kroner.

Arbejdet med Inderhavnsbroen er igangsat. Det udføres af danskamerikanske Valmont SM A/S fra Rødekro, der blandt andet producerer nye stålfag og rækværker til skydebroen.

Også arbejdet med Trangravsbroen og Proviantbroen er i gang. De af Pihl delvist producerede stålfag færdiggøres af HSM Industri A/S fra Grenå.

Begge entrepriser forventes at være færdige omkring årsskiftet.
Kommenter artiklen
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.13