23948sdkhjf

Ingen Odense-bro uden digitalisering

Odenses kommende stibro over baneterrænet er så unik, at den kun kan modelleres i 3D. De bløde kurver vil i fremtiden gøre livet lettere for både cyklister og fodgængere
I 2015 kan fodgængere og cyklister komme fra by til havn og omvendt i Odense via en særlig stibro. Kurverne er buede og bløde, brodækket er tyndt, pylonen er 38 meter høj. Og så skal stibroen gå over en jernbane med 15 spor i drift.

- Det er et meget komplekst projekt. Ikke én ting på broen er simpel, men det gør den også interessant, siger Jesper Suhr, der er projektleder i Niras.

Levede vi ikke i 3D-modelleringens tid, var broen umulig at bygge. Når første spadestik tages i sommeren 2014, går entreprenøren frem efter en digital 3D-model, så konstruktionen kan vendes og drejes i alle mulige vinkler.

Gottlieb Paludan Architects, ES Consult og Niras vandt designkonkurrencen sammen med Bartenbach Lichtlabor og kunstneren Anita Jørgensen.

Det danske entreprenørselskab Bladt Industries skal bygge broen.

Færre fejl

Til projektet i Odense trækker rådgiverne på erfaringer fra Ågade Stibro i København, som også er projekteret i 3D.

- I fremtiden satser vi på, at alle broprojekter bliver tegnet i 3D. Det minimerer også muligheden for fejl, da man hele tiden kan se, at tingene passer sammen, siger Jesper Suhr.

Skal man fremhæve en ingeniørmæssig udfordring peger Jesper Suhr på broens massedæmpere. På grund af dens spinkle tværsnit skal de sikre, at broen ikke kommer i svingninger og dermed føles ubehagelig at gå på.

I arbejdet med at projektere broen har rådgiverne haft et tæt samarbejde med arkitekterne Gottlieb Paludan og bygherren Odense Kommune.

Også Banedanmark har været dybt involveret, idet broen skal gå over byens 15 jernbanespor, og man skal tage højde for togtrafikken, både mens man bygger og i den efterfølgende drift.

Derudover har mange af rådgivernes fagområder været i spil, og både ingeniører inden for afløb, veje, el, jernbane, geoteknik, miljø, kørestrøm og konstruktion har en finger med i projekteringen. Tilsynsfolk fra Niras’ kontor i Odense skal desuden sikre kvaliteten og sikkerheden i forbindelse med byggeriet.

Bane og byområder

Erfaringerne fra den komplekse stibro vil rådgiverne fremover bruge i andre banerelaterede projekter, hvor mange grænseflader er i spil, og hvor udfordringen er at genere borgerne mindst muligt under projektet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141