23948sdkhjf

Vejdirektorat i gang med stort puslespil

Om en lille måneds tid forventer Vejdirektoratet at have resultatet fra det store udbud om statslige veje og bygværker klar
Intet mindre end omkring 650 brikker til et puslespil om vedligeholdelse af asfaltbelægninger og bygværker - primært broer - sidder Vejdirektoratet med lige nu. De 650 brikker skal passe til et puslespil, som har plads til 99 brikker.

Vejdirektoratet afholdt mandag licitation over et vedligeholdsudbud, der indeholder intet mindre end 99 entrepriser.

- Der er formentlig tale om det største danske udbud vedrørende belægningsopgaver. Vi har modtaget 486 enkelttilbud på entrepriserne og dertil kommer cirka 160 kombinationstilbud, fortæller Michael Ebbesen, drifts- og vedligeholdelseschef i Anlæg og Drift i Vejdirektoratet og fortsætter:

- Der er givet mellem et og 0tte tilbud på hver entreprise, og vi kunne godt have tænkt os lidt mere konkurrence på entrepriserne med få bud, men generelt er vi godt tilfredse med den interesse, der har været for udbuddet.

De mange tilbud, som kommer fra i alt 25 entreprenører - primært danske - tager tid at bearbejde, og derfor forventer Vejdirektoratet først at have resultatet fra licitationen klar omkring slutningen af februar. Allerede nu kan man dog på Vejdirektoratets leverandørportal se samtlige af entreprenørernes tilbud.

Priser i bund

Vejdirektoratets formål med at udbyde så mange entrepriser på én gang for en periode på fire år i modsætning til tidligere, hvor varigheden typisk var et år, er at få billigere tilbud ved at entreprenørerne kan opnå synergieffekter ved at afgive kombinationstilbud.

- For entreprenørerne er der den risiko, at hvis de ikke vinder nogen entrepriser, så udbyder vi først igen om fire år, men de entreprenører, der vinder, har den fordel, at de kan planlægge langt ud i fremtiden og opnå synergier, siger Michael Ebbesen.

Han fortæller, at den besparelse, som kombinationstilbuddene har medført i forhold til enkelttilbuddene ligger på et spænd mellem en til fem procent.

- Rabatstørrelserne tyder på, at der generelt ellers er givet skarpe priser, og at konkurrencen er hård, siger han.

10 procents besparelse

Udbuddet, som har en samlet entreprisesum på mellem en mia. og 1,25 mia. kroner, var oprindeligt en del af Vejdirektoratets store driftsudbud fra 2012, men blev udbudt på et senere tidspunkt på grund af et bevillingsspørgsmål.

Michael Ebbesen fortæller, at besparelsen for det store driftsudbud var i omegnen af 10 procent.

Om det er samme forventning Vejdirektoratet har til vedligeholdsudbuddet, vil Michael Ebbesen ikke løfte sløret for, men han siger:

- I udgangen af 2017 udløber både driftsentrepriserne og vedligeholdsentrepriser, så på det tidspunkt skal vi tage stilling til, hvordan vi vil udbyde det fremover. Nu afprøver vi denne model, og så vil vi evaluere.

Asfaltindustrien sagde i går til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at det store udbud for mange virksomheder virkede kompliceret og uigennemskueligt, men at tiden vil vise, om modellen er bedre og billigere end tidligere.

- Det er en anden udbudsstruktur, og andre måder er enklere, men hvis vi vælger at gentage modellen, så bliver det formentlig lettere for entreprenørerne at byde i og med, at de så har prøvet modellen før, siger Michael Ebbesen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125