23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Økonomi til letbane i Aarhus er på plads

Aarhus Byråd og regionsrådet i Midtjylland har fundet rest-finansieringen til Aarhus Letbane

Nu er økonomien til første etape af en letbane i Aarhus endeligt på plads. Det betyder, at anlægsselskabet bag letbaneprojektet i dag fredag kan underskrive kontrakt med det konsortium, der skal anlægge letbane og levere teknik, signaler og toge.





Den sidste usikkerhed faldt bort onsdag, da både Aarhus Byråd og regionsrådet i Region Midtjylland fandt de nødvendige penge til at dække den fordyrelse, som udbudsprocessen har afsløret. Der er således i anlægsloven afsat 1,2 mia. kroner, men billigste bud giver alene på anlægsdelen en fordyrelse på cirka 700 mio. kroner.





Aarhus Kommunes andel af fordyrelsen udgør cirka 330 mio. kroner. Det finansieres ved midler fra dækningsafgiften. Det har Socialdemokraterne, Venstre og Konservative besluttet. Dermed bygger man videre på en aftale fra 2011, hvor dækningsafgiften aftrappes fra 2021, og provenuet indtil da anvendes til dels letbanen dels til bedre vejforbindelse til Aarhus Havn.





Regionsrådet i Region Midtjylland har i bred enighed bevilget ekstra 42 mio. kroner, som man forventer at lånefinansiere.





Regeringen har med en aftale med Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF givet 330 mio. kroner til at dække statens andel i fordyrelsen.





Tre har givet bud



Direktør i Aarhus Letbane I/S Claus Rehfeld Moshøj ønsker ikke at oplyse, hvem der har afgivet billigste tilbud. Det afsløres først, når kontrakten er endeligt underskrevet, og det forventer han vil ske fredag.





I alt har der været prækvalificeret fire konsortier til at levere den såkaldte transportpakke. Det ene konsortium med Siemens sammen med Strukton og Aarsleff valgte imidlertid ikke at afgive tilbud, da Siemens ikke kunne levere de såkaldte tramtrains, som også skal betjene Odderbanen og Grenaabanen og kunne køre op til 100 km i timen.





De øvrige prækvalificerede var spanske OHL Group sammen med tyske Vossloh, italienske Ansaldo STS i konsortium med tyske Stadler Rail og Pankow samt Alstom Denmark sammen med det franske moderfirma Alstom.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141