Mester kan sikre sig mod fartbøder
En ny lov gør arbejdsgivere ansvarlige for at finde frem til fartsyndere i firmabilerne - ellers må de selv til lommerne, men det er muligt at komme bøderne i forkøbet, påpeger brancheorganisationer
Lettere genkendelse
Det er muligt for mester at sætte initiativer i værk, som modvirker, at han kommer til at hænge på de ansattes fartbøder. På Håndværksrådets hjemmeside kommer brancheorganisationen blandt andet ind på, at man som virksomhed kan lave regler for god køreskik og sende medarbejdere på trafiksikkerhedskurser. En tro- og loveerklæring, der fastslår, at medarbejdere selv er ansvarlige for eventuelle fartbøder fremhæves desuden som en mulighed. Sidstnævnte har også Tekniq, Dansk Byggeri og Dansk Håndværk påpeget, og flere af brancheorganisationerne har blanketter til rådighed for download på deres hjemmesider. At det overhovedet er nødvendigt for virksomheder at sikre sig skyldes en ny lov, der betyder, at det frem for politiet nu er op til bilejere at slå fast, hvem det er, der har kørt for stærkt i bilen. Hvis det ikke kan lade sig gøre, fordi en solrefleks måske gør det svært at genkende føreren, må eksempelvis mester, som typisk ejer firmabilerne, selv hive penge op af lommen og betale fartbøden. En ændring, der pålægger virksomhederne en ekstra økonomisk, administrativ og medarbejdermæssig byrde, påpeger Lars Magnus Christensen, chefkonsulent i Håndværksrådet. Det kan nemlig være svært og tidskrævende for dem at fastslå, hvem det er, der har kørt bilen på det givne tidspunkt. I 2012 måtte politiet selv opgive at sende godt 37.000 bøder af sted, fordi identiteten på fartsynderen ikke kunne endelig fastslås. Derfor peger Håndværksrådet på, at man som virksomhed kan føre logbog over hvem, der kører i hvilken bil og hvornår. Hvis en medarbejder erkender at have kørt bilen, slipper arbejdsgiveren nemlig for at skulle betale en eventuel bøde. - Vi ser det som om, at det nu skal være op til virksomhederne at udgøre myndighedernes forlængede arm, og det kan give nogle uheldige situationer - ikke mindst, når arbejdsgiverne skal til at spille bussemand over for medarbejderne, siger Lars Magnus Christensen, chefkonsulent i Håndværksrådet. Hos Rådet for Sikker Trafik peger man på, at fotovognenes nye teknik gør, at det i langt færre tilfælde vil være vanskeligt at genkende fartsynderen. Desuden tror man på, at ændringerne vil have en positiv effekt på antallet af bøder. - Jeg tror på, at det her får den effekt, at endnu flere vil køre pænt, fordi mester melder ud, at man i hvert fald ikke skal køre for stærkt i hans bil, siger Pernille Ehlers, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.