23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansk virksomhed vil forhindre højresvingsulykker

En ny opfindelse skal forhindre højresvingsulykker, men det kniber med at få alle tilladelser på plads




















Svært med godkendelser



















For at forhindre mange chaufførers mareridt - højresvingsulykker - har et dansk firma opfundet en ganske simpel løsning. BlindSpot, hedder teknologien, der monteres på lastbilen, og når højre blinklys aktiveres, oplyser BlindSpot meget tydeligt et felt på vejen til højre for bilen og viser cyklister og fodgængere det område, hvor chaufføren ikke kan se dem. Lyset fra BlindSpot er retningsbestemt ned mod kørebanen og oplyser alene det område, der skal advare cyklisterne mod chaufførens blinde vinkler. På den måde kan cyklisterne placere sig i chaufførens synsfelt under højresving. Virksomheden bag er Fairwood Innovation, og direktør Uffe Uhrenholt har indtil nu oplevet positiv interesse for produktet. - Vi har knækket koden med at kunne lyse et område op selv på en sommerdag med høj sol. Vores særligt kraftige LED-lys kan meget tydeligt ses, selv når sollyset er skarpest. Til gengæld skruer systemet selv ned for lysstyrken i en sen nattetime, hvor lyset skal være tydeligt, men heller ikke genere den øvrige trafik. Der er ingen tvivl om, at hvis der bliver politisk interesse for, at lastbiler og andre store køretøjer monteres med produkter som BlindSpot, så kan vi hurtigere få et gennembrud, som for alvor kan reducere antallet af højresvingsulykker, siger han. BlindSpot blev præsenteret ved Trafiksikkerhedsmessen i 2014, og Fairwood Innovation håbede dengang, at produktet ville være i handlen allerede om sommeren samme år. Men det har været svært at få alle godkendelser på plads, fortæller Uffe Uhrenholt. - Det er en helt ny opfindelse, og det falder derfor uden for reglerne for, hvordan lys på en lastbil må se ud. Det betyder, at en række krav skal opfyldes, og derfor kæmper vi lige nu med at få en typegodkendelse, siger han. I foråret blev BlindSpot præsenteret for Folketingets Transportudvalg og virksomheden har også været i London og præsentere det for en række engelske politikere. - Det vi mangler nu er en dispensation, som skal komme fra politisk hold. Jeg er dog stadig fortrøstningsfuld. Vi har et godt produkt og de er derfor ingen fornuft i at bremse os, siger Uffe Uhrenholt.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.167