Mange værktøjer sænker farten
Der er ikke et enkelt mirakelmiddel til at få trafikanternes fart ned i forbindelse med vejarbejde
Smallere vognbaner
Rumlestriber og skilte
Der findes mange redskaber i vejmyndighedernes værktøjskasse til at sikre større sikkerhed for såvel trafikanter som vejarbejdere ved vejarbejde. Erfaringerne er imidlertid, at de kun virker i en periode. Så vender trafikanterne tilbage i gamle vaner og trykker lidt for meget på speederen. Det er erfaringen i Vejdirektoratet. - Det er et spørgsmål om at dosere tiltagene. Trafikanterne kan ikke rumme for mange indtryk. Så går det ud over trafiksikkerheden. Erfaringen er, at nogle tiltag virker i en periode, og så har trafikanterne vænnet sig så meget til dem, at de vender tilbage til hidtidige vaner. Derfor er det godt at skifte værktøjer i løbet af perioden - eller eventuelt udvide antallet af værktøjer gradvis, siger projektchef Søren Andersen fra Vejdirektoratet. Han har haft ansvar for det store anlægsarbejde på motorvejen på Vestfyn i 2013 og 2014 med anlæg af et tredje spor og asfaltarbejde på Den Nye Lillebæltsbro. I to sammenlignelige perioder skete der i 2013 18 politiregistrerede uheld på strækningen med vej- og asfaltarbejde, mens der i 2014 kun skete otte. En af forskellene var, at der ved arbejdet i 2013 var to tilgængelige vognbaner over broen. Det gav mange og lange køer og en række bagendekollisioner. I 2014 valgte man at opretholde tre smallere vognbaner, og det gav en bedre trafikafvikling, lavere hastighed og altså færre uheld. - Man skal naturligvis som udgangspunkt kigge på den enkelte strækning, men tre vognbaner, også selv om de er smallere, giver en bedre trafikafvikling. Samtidig har det en psykologisk effekt, at man på grund af smalle baner ligger tæt, og det betyder, at farten sættes ned. Banerne må dog ikke blive for smalle, så det giver utryghed og betyder, at folk kører for langsomt, så det går galt med trafikafviklingen og skaber farlige situationer, sige Søren Andersen. Ud over smallere vognbaner var blandt andet også rumlestriber forud for vejarbejdet og skilte med periodevis fartkontrol og dynamiske tavler, der blinkede med "Sænk farten" med til at så bilisterne til at lette trykket på speederen ved vejarbejdet på Vestfyn. - Advarslen om mulig fartkontrol virker umiddelbart, men hvis der er tale om vejarbejde over en længere strækning, er det som om trafikanterne glemmer advarslen og langsomt øger hastigheden. Det er en fin understregning af, at der er brug for mange værktøjer, når vi skal have trafikanterne til at respektere hastighedsbegrænsningen, siger Søren Andersen.