Hjemmesiden er virksomhedens visitkort
Virksomheder i byggeriet plejer i højere grad deres virtuelle image
Vi reder håret om morgenen for at se præsentable ud på vores arbejde. Det er en del af vores image, og det er en del af virksomhedens image. Men der er i stigende grad behov for også at pleje virksomhedens udtryk på nettet. - Det er der flere og flere, som bliver opmærksomme på, fortæller projektleder hos hjemmesideproducenten Danaweb, Daniel Kürstein. Og for nogle virksomheder er det for at få den helt overfladiske markedsføringsværdi i at være synlig dér, hvor man burde være det - en slags udvidet visitkort. - For nogle tror jeg, at det er lidt ligesom at skrive firmanavnet på bilen, siger Daniel Kürstein. Men mange ser også et potentiale i at kapre flere kunder gennem deres hjemmesider og at gøre det lettere at vedligeholde kontakten til eksisterende kunder. - Mange af vores kunder går meget op i, hvor mange besøg de får på deres hjemmesider, siger Daniel Kürstein. Det er muligt at indrette hjemmesiden og skrive teksten efter en metode, så den rangerer højt på Google på bestemte søgeord, og det er der også interesse for. Hos Dansk Byggeri har kommunikationschef Inger Petersen Thalund også en klar fornemmelse af, at der er flere og flere i branchen, der får lavet hjemmesider og går mere op i markedsføring generelt. - Flere enkeltmandsvirksomheder får lavet hjemmesider, og hvis du er en større virksomhed, så har du en hjemmeside, som du bruger som en slags visitkort til at udstille dine kompetencer, siger hun. I mange brancher er en hjemmeside obligatorisk, men byggebranchen er stadig præget af de mundtlige anbefalinger, og det kan stadig gøre en hjemmeside overflødig i mindre virksomheder, der ikke prioriterer at bruge penge og ressourcer på den type markedsføring. - Jeg tror ikke, man kan udelukke, at der selvfølgelig kommer kunder fra internettet, men de kundeundersøgelser, som vi lægger os op ad, de siger bare noget andet. Nemlig at man typisk skaffer sin håndværker ved at spørge i sit netværk og få sin håndværker anbefalet. Så kan det sagtens være, at man så derfra, for at få kontakten, går ind og googler vedkommende og finder virksomheden på en hjemmeside, siger Inger Petersen Thalund.