Byggeriet står midt i en omfattende grøn omstilling, hvor kravene til dokumentation og bæredygtighed bliver stadig mere komplekse. Det mærker man tydeligt hos Brdr. A&O Johansen A/S (AO), der som grossist spiller en nøglerolle i at omsætte ambitioner til praksis.
“Som grossist har de produkter, vi leverer, en stor indflydelse på byggeriets samlede klima- og miljøaftryk. Derfor er det naturligt, at vi spiller en central rolle i den grønne omstilling i værdikæden. Det gør vi ved blandt andet ved, at have en positiv indgang til de nye krav, hvor vi hele tiden tænker både forretning og forandring på vores kunders vegne – og på at gøre dokumentationskravene håndterbare i hverdagen,” forklarer bæredygtighedskonsulent Mia Lena Engebretsen
Bæredygtighed i praksis
AO kalder sig selv “Hverdagens Grønne Partner” og investerer massivt i både kompetencer, it-infrastruktur og kunstig intelligens, så kunderne får den bedst mulige støtte i takt med, at kravene udvikler sig. Virksomheden har gennem de senere år opbygget en specialiseret afdeling, der rådgiver både kunder og kolleger om de nye krav i byggeriet. Ambitionen er at gøre bæredygtighed til en naturlig del af hverdagen – ikke et ekstra besvær.
“Det er ikke alle, der har samme vidensniveau, og vores erfaring er, at der kan gå en del viden tabt mellem de forskellige aktører i et større byggeprojekt. Vi kan favne både de mindre og de helt store virksomheders behov og yde vejledning og produkter, der matcher deres behov. Og vi kan sørge for, at dokumentationen flyder frit, hvilket skaber en positiv effekt hele vejen igennem værdikæden,” siger Mia Lena Engebretsen.
Vi kan sørge for, at dokumentationen flyder frit, hvilket skaber en positiv effekt hele vejen igennem værdikæden.
Bæredygtighedskonsulent Mia Lena Engebretsen
Bæredygtighed i praksis
AO kalder sig selv “Hverdagens Grønne Partner” og investerer massivt i både kompetencer, it-infrastruktur og kunstig intelligens, så kunderne får den bedst mulige støtte i takt med, at kravene udvikler sig. Virksomheden har gennem de senere år opbygget en specialiseret afdeling, der rådgiver både kunder og kolleger om de nye krav i byggeriet. Ambitionen er at gøre bæredygtighed til en naturlig del af hverdagen – ikke et ekstra besvær.[Linjeskift til tekstombrydning]“Det er ikke alle, der har samme vidensniveau, og vores erfaring er, at der kan gå en del viden tabt mellem de forskellige aktører i et større byggeprojekt. Vi kan favne både de mindre og de helt store virksomheders behov og yde vejledning og produkter, der matcher deres behov. Og vi kan sørge for, at dokumentationen flyder frit, hvilket skaber en positiv effekt hele vejen igennem værdikæden,” siger Mia Lena Engebretsen.
Rådgivning i øjenhøjde
For AO handler indsatsen ikke kun om at levere produkter, men også om at skabe forståelse og tryghed i en branche, hvor nye forkortelser og systemer dukker op i hastigt tempo.[Linjeskift til tekstombrydning]“Med forståelse, dialog og rette samarbejder i værdikæden kommer vi rigtig langt med at hjælpe både kunderne med at komme i mål med deres projekter, og vores leverandører med at udvikle deres produkter.”
Derfor sender AO også sine bæredygtighedskonsulenter ud for at møde kunderne på byggepladsen eller i butikken.[Linjeskift til tekstombrydning]“Det handler om at gøre vores kunders hverdag lidt lettere og forsikre dem om, at vi har alle de nødvendige produkter, vejledninger og tilhørende dokumentation. Efter sådan et møde med dialog i øjenhøjde kan jeg mærke, hvordan skuldrene sænker sig hos dem – fordi de oplever, at vi har deres ryg,” siger Mia Lena Engebretsen.
Del de gode historier
Hos AO tror man på, at vidensdeling og konkrete eksempler gør det lettere at komme videre. “Det gør vi internt i AO, da det er langt nemmere at relatere til hverdagshistorierne, når vi taler med kunderne. Det gælder både historier der har haft positivt og negativt udfald. Man høster erfaringer af begge dele.”