Tre aktører er med i opløbet om at drive og vedligeholde Københavns Metro fra 2027, efter at Metroselskabet nu har udvalgt de prækvalificerede bydere.
De prækvalificerede selskaber er:
- KBH Metro Partner ApS, med støttevirksomhederne RATP Development SA, Regie Autonome Des Transports Parisiens, SBS Transit Rail Pte. Ltd, ComfortDelgro Irish Citylink Limited og Westbus Coach Services Limited.
- Keolis Danmark A/S
- Metro Service A/S med støttevirksomheden Azienda Trasporti Milanesi S.p.A.
- Vi er meget tilfredse med feltet, som har søgt om prækvalifikation, og den interesse, udbuddet har skabt – både gennem de forudgående markedsdialoger og de ansøgninger, vi har modtaget, siger Søren Boysen, direktør for drift og vedligehold i Metroselskabet, i en pressemeddelelse.
Kontrakten har - som tidligere omtalt - en værdi af hele 2,4 mia. euro, altså næsten 18 mia. kr.
Opgaverne omfatter blandt andet vedligehold af infrastruktur som tunneler, skinner samt trafikafvikling, passagerservice, cybersikkerhed og ledelsestjenester for hele metroens automatiserede system, der i 2024 transporterede 126 mio. passagerer på de fire linjer.
Metroen i drift
- Metroen har fire linjer i alt: M1 (åbnet 2002), M2 (2002), M3 (2019), M4 (2020/2024).
- Metrosystemet består af i alt 44 stationer og 43 kilometer spor.
- M4 forlænges med to stationer til Ydre Nordhavn i 2030.
- Metroen har cirka 400.000 rejsende i gennemsnit pr. hverdag.
- I 2024 rejste 126 millioner passagerer med Metroen, hvilket er det højeste passagertal i Metroens historie.
- Den kommende kontrakt løber til 2039 med option for yderligere tre år.
Kilde: Metroselskabet
Den kommende kontrakt løber til 2039 med option for yderligere tre år.
Underskriver om et år
Metroselskabets nuværende aftale med driftsoperatøren om at drive og vedligeholde de fire metrolinjer M1-M4 i København udløber den 28. september 2027.
Nu følger en periode, hvor de prækvalificerede får mulighed for at inspicere systemet. Herefter skal de indlevere deres første tilbud, indgå i fortsatte forhandlinger og indlevere reviderede tilbud.
Metroselskabet forventer at kunne underskrive kontrakt i september 2026.
Herefter følger en mobiliseringsfase med klargøring til den nye kontraktperiode, inden der er driftsstart med ny kontrakt den 29. september 2027.