Gamle granater kan gemme sig under stort infrastrukturprojekt

Sporene fra verdenskrigene viser sig stadig med jævne mellemrum i form at ueksploderede granater, bomber og miner.
Nu skal det undersøges, om der stadig findes sprængfarlige spor fra fortiden på arealerne, hvor den 3. Limfjordsforbindelse i Aalborg skal anlægges.
- For os i Vejdirektoratet er det en essentiel opgave, at arbejdsområderne er sikre, inden vores rådgivere og entreprenører begynder deres arbejde på land og i fjorden, siger projektchef i Vejdirektoratet Mette Bentzen i en pressemeddelelse.
Ammunitionsundersøgelse ved 3. Limfjordsforbindelse
- Undersøgelser af ueksploderet ammunition kaldes også UXO-undersøgelser, som står for Unexploded Ordnance.
- UXO-undersøgelserne skal lokalisere eventuelle bomber, nedstyrtede fly, tyske forsvarsanlæg, minefelter og mineringer, luftværnsgranater, efterladt ammunition og diverse andre genstande.
- Vejdirektoratet gennemfører undersøgelserne forud for anlæg af den 3. Limfjordsforbindelse, der skal sikre, at området er ryddet, når anlægsarbejdet går i gang.
- Vejdirektoratet undersøger et område på 260 hektarer for ueksploderet ammunition.
- Umiddelbart ser det ud til, at linjeføringen går uden om, men ligger tæt på, de tidligere tyske stillinger og anlæg såsom Flakbatteri Hasseris, bunkerområdet Støttepunkt Sylt (Lindholm) og ammunition-depotområde Hvorup.
- I forbindelse med besættelsen af Danmark i foråret 1940 blev Aalborg udsat for engelske bombeangreb til støtte af den engelske krigsindsats i Norge. I perioden april – august 1940 blev der gennemført angreb i mindst 10 dage med forskellige bombetype (sprængbomber, brandbomber og fragmentationsbomber). Bombeangrebene blev indstillet i august 1940 efter et angreb mod Aalborg Lufthavn d. 13. august, hvor alle missionens 11 fly blev skudt ned og 20 besætningsmedlemmer omkom.
Kilde: Vejdirektoratet
Vejdirektoratet samarbejder med eksperter fra Damasec, der frem mod oktober undersøger jorden, så eventuelt gammel ammunition kan blive ryddet af vejen, inden anlægsarbejdet begynder.
Tyskerne var talstærkt til stede i områderne under 2. Verdenskrig, og især omkring Aalborg Lufthavn, som den nye Limfjordskrydsning anlægges tæt ved, er der risiko for at finde ueksploderet ammunition.
Har været på havbunden
Undersøgelserne, der strækker sig fra syd til nord for Limfjorden, bliver indledningsvist foretaget med magnetometrer, der måler på jorden og kan registrere, hvis der ligger en større magnetisk genstand i jorden - eksempelvis efterladt ammunition.
Som led i undersøgelserne kan andre genstande også dukke op, som også kan have behov for at blive undersøgt, herunder arkæologiske fund eller fortidsminder.
Eksperter har tidligere undersøgt i havbunden i det område af Limfjorden, hvor tunnellen skal anlægges, og her er der registreret flere punkter, der skal undersøges nærmere med hjælp fra et hold dykkere fra firmaet JD-Contractor A/S.
Den 3. Limfjordsforbindelse
Den såkaldte 3. Limfjordsforbindelse indgår i Infrastrukturplan 2035 fra 2021 og omfatter en 20 km lang motorvej vest om Aalborg via øen Egholm.
Motorvejen føres under Limfjorden i en nedsænket tunnel, over Nørredyb på lavbro og over Østerådal på en dalbro.
Forbindelsen blev vedtaget af Folketinget i maj 2024. Prisen ligger på anslået 8,9 mia. kr.
Cowi blev i januar 2025 udpeget som bygherrerådgiver på motorvejs- og broforbindelsen.
Anlægsarbejdet forventes igangsat i 2027 og forventes afsluttet i 2034.