23948sdkhjf

Cirkulære ambitioner i stor skala

Virksomheden a:gain er med til at flytte grænser for, hvad man kan forvente af byggematerialer baseret på affald. Hvor andre ser affald, ser a:gain muligheder – og med produkter som den cirkulære skillevæg Tystø viser virksomheden, at genbrug ikke behøver at være et kompromis. Tværtimod.

Virksomheden a:gain har specialiseret sig i industriel upcycling – altså at genfremstille byggematerialer i en skalerbar, standardiseret og dokumenteret form. Med base i København og rødder i tegnestuen Lendager Group arbejder virksomheden målrettet med at forvandle rest materialer fra nedrivninger og industri til funktionelle, æstetiske og fuldt dokumenterede byggematerialer i stor skala. Det sker med et erklæret mål om at konkurrere på lige fod med traditionelle produkter – både på pris, kvalitet og leveringsevne.
“Vores bedste case er de produkter, hvor det næsten kun er en sidenote, at de er cirkulære. Vi skal ikke vælges, fordi vi er med til at sænke et projekts CO2-aftryk – vi skal vælges, fordi vores produkter er flotte og i god kvalitet. Først dér rykker vi for alvor noget,” forklarer Mathias Ruø Rasmussen, Head of Product Development hos a:gain.



Synlig bæredygtighed med dokumentation
Virksomhedens produkter vælges i stigende grad til, hvilket mere end 100 projekter indenfor den professionelle byggebranche vidner om. Hos a:gain arbejder man med tre produktkategorier, der repræsenterer stigende kompleksitet og ansvar i byggeriet. Første kategori er visuelle produkter som akustikpaneler og pladematerialer til inventar, hvor entreprenøren tager en mindre risiko ved at vælge noget nyt. Næste niveau er vægge og gulve, der er bærende for rummets funktionalitet. Øverste niveau er facader og vinduer, hvor kravene til præcision, dokumentation og sikkerhed er størst.

Vores bedste case er de produkter, hvor det næsten kun er en sidenote, at de er cirkulære. Vi skal ikke vælges, fordi vi er med til at sænke et projekts CO2-aftryk – vi skal vælges, fordi vores produkter er gode.” Mathias Ruø Rasmussen, Head of product development

 
“Det er klart, at jo mere kritisk et element er i byggeriet, jo større krav stilles der til os som leverandør.
Men vi vil gerne hele vejen. Vi arbejder os gradvist frem mod de tungeste kategorier, og på sigt også bærende konstruktioner. Men det kræver  kontrol og dokumentation i høj kvalitet – og det er vi godt i gang med,” siger Mathias Ruø Rasmussen.

Netop dokumentation er afgørende. a:gain producerer i dag produkter med EPD’er (miljøvaredeklarationer), 3D-modeller og montagevejledninger, så rådgivere og udførende nemt kan integrere dem i projekter, og firmaet har et meget omfattende ’Download Centre’ – ligesom alle andre klassiske producenter.
“Vi har ikke én standardplade eller ét standardvindue, som vi bare trykker på repeat. Vi har et system, hvor vi får store mængder materiale ind – fx glas – og gennem vores system kan vi hurtigt lave slutprodukter, der matcher kundens behov. Det er her, den industrielle upcycling adskiller sig fra 1:1-genbrug,” siger Mathias Ruø Rasmussen.

Tystø – fra affald til attraktivt byggeri
Et godt eksempel på a:gains filosofi er Tystø, en skillevæg produceret med brug af gamle ruder fra nedrivningsprojekter. I stedet for at lade glasset ende som affald, indgår det i en effektiv upcyclingproces, hvor ruderne rengøres, registreres og monteres i profiler af frasorteret træ. Resultatet er en skillevæg, der både teknisk og æstetisk matcher markedets krav – men med en væsentligt lavere CO2-udledning, hvilket fremgår af den medfølgende EPD.
“For os handler det om at kunne levere en skillevæg med en wow-effekt, der samtidig bærer på en helt anden historie og en langt mindre miljøbelastning, end traditionelle skillevægge. Vi modtager ruderne fra nedrivningsvirksomheder med procedurer for forarbejdning, og via vores IT-system og designtool kan vi hurtigt finde de rette elementer og skræddersy løsningen,” siger Mathias Ruø Rasmussen.

Tæt samarbejde med nedrivningsbranchen
Ifølge Mathias Ruø Rasmussen skaber standardiseringen grundlaget for skalering – og dermed reel påvirkning i byggeriet. De enkelte glas varierer i størrelse, men bliver katalogiseret og lagret, så de kan sammensættes effektivt i produktionen. Og løsningen vinder frem:
“Vi har i dag mere end 100 referencer, og det gør en forskel. Det skaber tryghed for både bygherrer, rådgivere og entreprenører, og det gør det nemmere for os at blive valgt igen næste gang.”
Tystø er særlig relevant i konteksten af nedrivning, fordi det netop er nedrevne bygningers ruder, der bruges som råvare. Samarbejdet med nedrivningsvirksomheder er derfor en hjørnesten i værdikæden – og vil ifølge a:gain kun blive vigtigere i fremtiden, i takt med at krav og systematik omkring ressourcekortlægning og materialefraktionering bliver skærpet. “Vi håber, at de nye regler for selektiv nedrivning bliver en fordel for os. Jo bedre materialerne bliver sorteret, desto mere kan vi bruge. Men det kræver også, at aktørerne på nedrivningssiden bliver klædt på til det – og her kommer vi til at spille en vigtig rolle,” vurderer Mathias Ruø Rasmussen.

I takt med at nye klimakrav og større fokus på cirkularitet får aktører som a:gain gode muligheder for at skalere deres løsninger. “Det handler ikke kun om dokumentation og bæredygtighed, men også om nemhed. Hvis vi skal være relevante i stor skala, skal det være lige så nemt at bruge vores produkter som alle andres. Derfor har vi manualer, vejledninger, 3D-filer osv. klar til rådgivere og entreprenører,” siger Mathias Ruø Rasmussen.

En løsning, der går igen i byggeriet
Man finder allerede Tystø i flere markante byggerier, blandt andet i det nye kontordomicil TRÆ i Aarhus, hvor både æstetik og bæredygtighed har spillet en hovedrolle. Her indgår skillevæggene som en del af den samlede arkitektoniske løsning og bidrager samtidig med synlig grøn profilering og dokumenterede CO2-besparelser. Det er ifølge a:- gain netop denne kombination af funktion, æstetik og dokumentation, der gør produktet attraktivt. “Arkitekter og bygherrer vil gerne vise, at de tager ansvar. Når vores produkter bliver en synlig del af bygningen – og ikke bare noget, der gemmer sig bag facaden – så bliver de også en del af fortællingen,” slutter Mathias Ruø Rasmussen.

A:GAIN

a:gain er en dansk virksomhed, der arbejder med upcycling i byggebranchen. Virksomheden omdanner affaldsmaterialer til nye, bæredygtige byggematerialer og produkter til indretning. Ved at se affald som en ressource udvikler og producerer de en række produkter såsom gulve, akustikpaneler og facadematerialer.
Disse produkter fremstilles af forskellige affaldsstrømme, herunder resttræ, plast og andre materialer, der ellers ville blive brændt eller deponeret.

Se mere på www.again.dk

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109