23948sdkhjf

Landsret beder om hjælp sag om ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Langvarig strid om statens støtte til den faste forbindelse over Femern Bælt fortsætter ved domstolene

I en retssag om delvis ulovlig statsstøtte til anlæg af en fast forbindelse mellem Tyskland og Danmark over Femern Bælt har Østre Landsret onsdag besluttet at sende spørgsmål til EU-Domstolen.

Spørgsmålene skal skaffe en nærmere juridisk afklaring.

Det er rederiet Scandlines, som har anlagt sagen mod den danske stat og mod Femern Bælt A/S.

Rederiets færger sejler mellem Danmark og Tyskland og er altså konkurrent til den faste forbindelse.

Påstanden er, at staten skal opkræve 1,4 mia. kr. i såkaldte ulovlighedsrenter.

I sagen kræver staten frifindelse på grund af forældelse, men i processen er det altså nu nødvendigt at henvende sig til EU-Domstolen, fremgår det af onsdagens kendelse.

Omdrejningspunktet er lån på 7,4 mia. kr. ydet i november og december 2018 til Femern A/S.

Senere blev det af kommissionen i marts 2020 fastslået, at der overordnet var tale om lovlig statsstøtte til projektet, men vilkårene havde været for fordelagtige.

Dermed er en del af den allerede ydede statsstøtte ulovlig.

Og det er her, at Scandlines er kommet på banen med sit krav mod staten. Sagen blev anlagt i 2023 ved Københavns Byret og derefter henvist til Østre Landsret, fordi den er principiel.

I spørgsmålet om såkaldt præjudiciel forelæggelse for EU-Domstolen har staten ment, at det er galt med timingen. Det er for tidligt at stille spørgsmålene.

Men landsdommerne følger altså kravet fra Scandlines' advokater.

Et af spørgsmålene drejer sig om, hvorvidt den den danske stat har pligt til at opkræve de 1,4 mia. kr.

I øvrigt verserer der ved EU-Domstolen to andre sager om statens støtte til byggeriet af den faste forbindelse.

Såvel staten som Scandlines har nemlig indbragt kommissionens beslutning fra 2020. Disse sager er endnu ikke endelig afgjort.

I den danske retssag er såvel den tyske som den danske udgave af rederiet gået i aktion. Dels Scandlines Deutschland GmbH og dels Scandlines Danmark Aps.

Der er ikke blot rejst en påstand om statens opkrævning af 1.429.680.000 kr. plus procesrenter hos Femern Bælt A/S.

Rederierne kræver også, at den danske stat skal anerkende at være erstatningsansvarlig for ethvert tab, som rederierne måtte lide som følge af, at staten har ydet ulovlig statsstøtte.

/ritzau/

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125