23948sdkhjf

Vælger Rambøll til 4 milliarder dyrt tunnelprojekt

10-årigt samarbejde mellem Vejdirektoratet og Rambøll skal sikre gennemførelse af storstilet tunnelprojekt i Aarhus

Vejdirektoratet har valgt Rambøll som bygherrerådgiver på Marselistunnelen i Aarhus.

Duoen skal de næste 10 år danne parløb, mens den 1,8 km lange tunnel, der skal lede trafikken mellem Aarhus Havn og E45 væk fra Marselis Boulevard, bliver etableret.

- Det er en kompleks opgave at bygge en tunnel på en af de mest trafikerede indfaldsveje til Aarhus og det vel at mærke samtidig med, at hverdagen for naboer, borgere generelt og trafikanter skal fortsætte side om side med anlægsarbejdet, fortæller senior projektleder i Vejdirektoratet, Michael Schmidt Vosgerau, i en pressemeddelelse.

Der venter nu en vanskelig opgave med at bygge en tunnel under Marselis Boulevard. Der er både de åbenlyse udfordringer ved at bygge, hvor der er meget lidt plads, og hvor mange bor og lever tæt op ad anlægsarbejdet.

I udvælgelsesprocessen har Vejdirektoratet fravalgt Cowi, der ligeledes var i spil til den langvarige opgave.

Ramme på 170 millioner 

Som bygherrerådgiver skal Rambøll hjælpe Vejdirektoratet med al detailplanlægning af projektet. 

Fakta: Marselistunnelen

Anlægstid: 7 år

Længde: 1,8 km

Anlægssum: 4,15 mia. kr

Bredde et tunnelrør: 9,0m

Samlet bredde: 21,0m

Højde: 5,7m

Antal kørespor: 4 kørespor

Hastighed: 60 km/t.

Kilde: Vejdirektoratet

Rådgiveren skal projektere, hjælpe med at udarbejde udbudsmateriale til totalentreprisen, og derudover skal firmaet følge projektet i mål gennem hele anlægsperioden.

Hvor meget Rambøll kan se frem til at modtage for ydelserne, oplyser parterne ikke.

Som tidligere beskrevet er rammen for rådgiverydelserne 170 mio. kr., et beløb som Michael Schmidt Vosgerau har givet udtryk for, at han ikke forventer vil komme på tale, da der er tale om en øvre ramme.

Budgethop

Budgettet for infrastrukturprojektet er vokset til senest 4,24 mia. kr. – en betragtelig stigning i forhold til, da der blev afsat en ramme på 2,7 mia. kr. til at realisere Marselistunnelen med Infrastrukturplan 2023.

Folketinget vedtog en anlægslov for projektet den 3. juni i år.

Selve anlægsarbejdet i marken går først i gang i 2028.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093