Ny trafikprognose: Østlig Ringvej kan aflaste det indre København markant
En ny trafikmodel viser, at den planlagte Østlig Ringvej kan få afgørende betydning for trafikken i hovedstadsområdet.
Hvis ringvejen etableres, vil vejforbindelsen kunne lede store mængder trafik uden om det centrale København, og samtidig forbedre adgangen til både nye byområder i Østhavnen og Øresundsforbindelsen.
Det oplyser Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Et flertal i Folketinget indgik den 28. juni 2021 en politisk aftale om ”Infrastrukturplan 2035”. Aftalen indebærer, at der skal gennemføres en miljøkonsekvensvurdering (VVM) af en ny Østlig Ringvej, der forløber langs Amagers Østkyst og forbinder Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd.
Trafikmodelberegningerne er en del af miljøkonsekvensvurderingen for projektet og er foretaget af Sund & Bælt. Beregningerne dækker fremtidsscenarier for hverdagsdøgn i årene 2035, 2040, 2050 og 2070 og sammenligner effekterne med og uden Østlig Ringvej.
Aflaster trafikken
I 2050 forventes det, at mere end 87.000 køretøjer dagligt vil benytte Østlig Ringvej.
Det vil kunne aflaste store dele af København og nabokommunerne Gladsaxe, Rødovre, Hvidovre og Herlev. Eksempelvis vil trafikken i Indre By falde med 14 pct., mens Knippelsbro, Langebro og H.C. Andersens Boulevard vil opleve reduktioner på henholdsvis 25 pct. og 15 pct.
Særligt lastbiltrafikken ventes at falde markant, lyder det.
I Indre By skønnes der at være 18 pct. færre lastbiler, mens H.C. Andersens Boulevard og Amager Strandvej vil se reduktioner på henholdsvis 24 pct. og 36 pct.
Øget trafik andre steder
Mens størstedelen af København vil opleve aflastning, vil nogle strækninger få øget trafik.
Det gælder særligt de veje, der fører til Østlig Ringvej, hvor trafikken i Nordhavnstunnelen ventes at blive firedoblet, og på Nordhavnsvej forventes en fordobling. Den inderste del af Helsingørmotorvejen vil få en 28 pct. stigning i trafikmængde.
Miljøkonsekvensvurderingen for Østlig Ringvej ventes færdiggjort i 2026, hvorefter der kan træffes politisk beslutning om projektets videre skæbne. Trafikberegningerne for første etape – fra Nordhavn til Lynetteholm – er fortsat under udarbejdelse og forventes klar i andet halvår 2025.
Ifølge Finansministeriet vil alene den første etape koste 10,5 mia. kr. Anlægsoverslaget er inklusiv 50 pct. korrektionsreserve for sænketunnel og 40 pct. korrektionsreserve for nedgravet tunnel, oplyser ministeriet.
En Østlig Ringvej er ikke en ny idé.
I begyndelsen af 1990’erne undersøgte Københavns Kommune, hvordan man kunne betjene trafikken på Holmen og Refshaleøen med en tunnel, der samtidig fjernede noget af den gennemkørende trafik fra de indre dele af København.
Med anlæggelsen af halvøen Lynetteholm og udviklingsplaner for Refshaleøen og andre dele af Nordøstamager er behovet for en Østlig Ringvej igen blevet aktuelt, lyder det på projektets informationsside.