23948sdkhjf

Teknologi-udrustet rådgiver giver sig i kast med nye metrostationer

Metroselskabet igangsætter 3D-scanninger for kommende M5-stationer. Den avancerede teknologi skal sikre bedre design, klimasikring og færre gener for naboer

Københavnerne kan møde et specielt syn, når de i den kommende tid færdes ved placeringerne af en række planlagte metrostationer.

Med specialudstyr vil medarbejdere fra det rådgivende landinspektørfirma LE34 udføre detaljerede 3D-scanninger som led i planlægningen af den kommende M5-metrolinje. 

- Undersøgelserne giver os et detaljeret, digitalt billede af forholdene over og under jorden, allerede inden byggeriet går i gang, fortæller Russell Saltmarsh, projektdirektør i Metroselskabet, i en pressemeddelelse.

- Vi får et solidt fundament til at træffe de rigtige beslutninger – både når vi skal forme det endelige design, og når vi planlægger, hvordan byggepladserne skal indrettes og fungere i praksis. Det betyder, at vi kan arbejde mere effektivt, og dermed reducere generne for naboerne tæt på byggeriet, tilføjer projektdirektøren.

Undersøgelserne dækker både byrum og undergrund fra København K til Prøvestenen og skal danne grundlag for præcis planlægning af design og anlægsarbejde.

Flere funktioner

Formålet med 3D-undersøgelserne er ikke kun teknisk. Dataene skal også give indsigt i terræn og regnvandsstrømme for at sikre effektiv klimasikring af de kommende stationer.

- For at kunne klimasikre stationerne effektivt, er vi nødt til at forstå præcis, hvordan regnvandet bevæger sig i det lokale terræn. De detaljerede 3D-data giver os vigtig indsigt, så vi kan forebygge oversvømmelser – ikke kun i stationerne, men også i områderne omkring dem. Det handler om at bygge robust og fremtidssikret fra starten, udtaler Russell Saltmarsh.

Første område, hvor arbejdet er startet, er ved DR Byen på Amager. 

Undersøgelserne vil strække sig hen over forår og sommer 2025, og foretages med mobile og håndholdte enheder, der ikke registrerer personer, men udelukkende omgivelser.

Scanningerne omfatter stationer, skiftestationer og kontrol- og vedligeholdelsescentret.

Kort om M5-linjen

Metrolinjen M5 vil i første omgang bestå af fem underjordiske stationer og en højbanestation: 

  • København H (underjordisk) 
  • v/ Bryggebroen (underjordisk) 
  • DR Byen (underjordisk) 
  • v/ Amagerbrogade S (underjordisk) 
  • Lergravsparken (underjordisk) 
  • v/ Prags Boulevard Øst (højbane) 

De tre øvrige stationer, v/ Refshaleøen, v/ Lynetteholm S og v/ Lynetteholm N, som anlægges i fase 2 med forventet åbning i 2045, videreføres derfra på højbane over jorden til Lynetteholm. 

Metroselskabet anlægger M5 i to etaper, hvor de første seks stationer forventes at åbne i 2036, mens anden etape med tre stationer forventes at åbne i 2045.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109