Da Dronning Margrethe 4. juni 1985 indviede Danmarks første skråstagsbro og længste broforbindelse, var det ikke kun en ingeniørteknisk bedrift. Det var et projekt, der for alvor slog Danmark fast som bro-nation.
Rekorden som den længste bro blev slået med indvielsen af Storebæltsforbindelsen, som ikke desto mindre stod på skuldrene af Farøbroerne...
40 år og stadig stålfast: Farøbroerne banede vejen for Storebælt
Uden erfaringerne fra Farøbroerne, der stod færdige i 1985, var Storebæltsbroen blevet endnu mere besværlig at opføre

Farøbroerne fylder onsdag 40 år og blev anlagt for at aflaste Storstrømsbroen og som led i at fuldføre planen om en motorvej til Rødby. Farøforbindelsen var den dyreste og med længst transporttid til København, men blev valgt fordi den gav de bedste udviklingsmuligheder for Sydvestsjælland og Østfalster. Foto: Cowi
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement