Aarsleff, Arkil, CG Jensen og M.J. Eriksson dyster om totalentreprise
En lille håndfuld af landets største anlægsentreprenører er i spil, når midtby og havn skal forbindes i Køge.
Køge Kyst har inviteret fire totalentreprenører, Aarsleff, Arkil, CG Jensen og M.J. Eriksson, til en konkurrence om en ny underføring mellem Kulturtorvet og Havnepladsen, der skal anlægges inden udgangen af 2028.
- I år skal vi have fundet svaret på, hvordan den nye underføring mere konkret skal udformes, så fodgængere og cyklister kan færdes ubesværet og trygt mellem bymidten og havnen, og så den nye passage med tilstødende byrum bliver indbydende, udtaler Køge Kysts bestyrelsesformand, Anker Boye, i en pressemeddelelse.
I projektudviklingskonkurrencen skal de fire totalentreprenører give et overordnet bud på opgaveløsningen, herunder valg af et landskabsarkitektfirma.
Går videre med to
I juni udvælger Køge Kysts bestyrelse så de to hold, som frem mod november skal udarbejde konkrete forslag til udformning af underføringen, og i denne fase skal borgernes input indgå i arbejdet.
Den centrale plads Kulturtorvet er en del af den samlede anlægsopgave, som holdene skal finde løsninger på, og som også omfatter et nyt byrum på havnesiden.
- Det nye samlede forløb af underføringen og de tilstødende byrum bliver et kæmpe løft til Køge, både i forhold til færdslen og bymiljøet, udtaler Peter Cederfeld, adm. direktør i Realdania By & Byg, som er i partnerskab med Køge Kommune om underføringen.
Tidsplan: Konkurrence og dialog om underføring
April: Fire totalentreprenører - Aarsleff, Arkil, CG Jensen og M.J. Eriksson - er inviteret til at give deres overordnede bud på løsning af opgaven, herunder valg af landskabsarkitektfirma.
Maj: Dialog om underføringen 12.-18. maj
Juni: Køge Kysts bestyrelse udvælger to af de fire hold til at udarbejde konkrete bud på udformning af underføringen og indretning af byrummene – med inddragelse af borgernes input i arbejdet
November: Køge Kysts bestyrelse udpeger det vindende projekt
Herefter: Det vindende hold optimerer designet og færdigprojekterer – og Køge Kommune udarbejder lokalplan og andre myndighedsdokumenter
Kilde: Køge Kyst
- Sidst på året bliver vi meget klogere på, hvordan anlægget skal tage sig ud, og i første omgang bliver det meget spændende at se, hvad borgere og interessenter lægger vægt på, fortsætter han.
Hensyn til sikkerhed og miljø
Selvom der er et vist spillerum i forhold til den præcise udformning af underføringen og indretning af byrummene i hver ende af passagen, er det også et projekt med mange bindinger.
Det gælder blandt andet tekniske forhold som trafik, grundvand og ledninger, men der stilles også fra starten nogle kvalitetsmæssige forventninger i opdraget til de bydende. Det ligger eksempelvis fast, at underføringen skal udformes med fokus på høj sikkerhed og tryghed, at selve passagen er gennemlyst, og at der er et stærkt fokus på hensyn til klima og miljø.
- De to totalentreprenører, som vi vælger ud i juni, skal sammen med deres landskabsarkitekter komme med nogle meget færdige bud på hele dette forløb af byrum på tværs af jernbanen, og det er her, at køgensernes idéer til f.eks. belysning, materialer, belægninger, udsmykning og meget andet kan komme i betragtning, udtaler projektdirektør for Køge Kyst, Peter Kjølby.